Avsnitt 84: Är det en myt att nybörjare inte kan bygga muskler första tiden på gymmet?

Spridda skurar i dagens avsnitt, och vi snackar om bland annat hur snabbt man börjar bygga muskler när man börjar med styrketräning, hur dina resultat påverkas av att lägga till en proteinshake, samt en råttstudie!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 04:40 – För- och nackdelar med sets across vs pyramidsets?
  • 11:20 – Hur snabbt börjar man bygga muskler som nybörjare?
  • 17:20 – Hur mycket extra muskler bygger du av extra protein?
  • 27:55 – Nervförändringar hos råttor som har styrketränat
  • 33:00 – Hur ska jag välja träningsskor? Finns det någon risk med hög klack?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Linus

    Hur bygger man muskler och massa lättast? Låga, höga reps? Flera set? Tungt eller lätt? Isolationsövningar, vad är det bästa enligt dig?

Nästa artikelAvsnitt 85: Fördelar och nackdelar med att träna till failure