Bänkpress styrkelabbet

Avsnitt 50: Bänka bättre – tekniktipsen som tar din bänkpress till nya höjder!

Styrkelabbet skänker en auktion till Musikhjälpen 2016!

Här hittar du vår auktion:

Baslyft & burgare med Daniel & Philip

Här hittar du Styrkelabbets insamlingsbössa:

Styrkelabbets insamlingsbössa

Temat för årets Musikhjälp är ”barn i krig har också rätt att gå i skola”. Tack för ditt bidrag!

Dagens långa avsnitt är sprängfyllt med tips för bättre träning och teknik i bänkpress!

Vi går igenom många saker i det här avsnittet, här är ett axplock med hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 07:12 – Varför är bänkpress så svårt?
  • 09:55 – Vikten av skulderkontroll
  • 18:35 – När är man stark i bänkpress?
  • 25:15 – Skillnad i stångbana mellan noviser och elitbänkpressare
  • 40:20 – Automatisera tekniken
  • 42:45 – Hur ska träningen bedrivas?
  • 52:05 – Behövs en stark bröstrygg för en bra bänk?
  • 58:00 – Lyssnarfrågor! Hur ska man utmana sig själv när man tränar bänkpress ensam?
  • 1:04:20 – Hur ofta testar vi vår styrka?
  • 1:07:50 – Är det fusk att studsa stången, och försämrar det träningseffekten för bröstmusklerna?

Vi pratar bland annat om stångens bana i avsnittet, och här är en bild från Greg Nuckols på Strengtheory (rekommenderas varmt) om vad vi menar. Grön bana = bra. Röd bana = dåligt.

bänkpress bana

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

1 kommentar

  1. JR

    Bra avsnitt.

    Frågor till frågeavsnittet (relaterade):

    I ett Push / Pull / Legs program,
    På vilket pass lägger man lämpligast traditionell marklyft?
    I vilken ordning är det bäst att utföra passen, om man tränar 3 dagar och sen vilar 1 dag?

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelSittande kabelrodd: Teknik och utförande