Så påverkar åldern dina styrketräningsresultat

Avsnitt 47: Så påverkar åldern dina styrketräningsresultat

Hur påverkar åldern dina styrketräningsresultat? Går det ens att bygga muskler efter du har fyllt 40, 50, 60 eller 90 år?

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 10:55 – Dagens ämne
  • 46:10 – Lyssnarfrågor: Är styrketräning bra för att bevara bentätheten?
  • 48:30 – I vilket åldersspann svarar man bäst på styrketräning, och i vilken ålder är man som starkast?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

  1. Jöran

    Nej, nej, neeej! Man blir inte klokare och mer försiktig när man blir äldre. Möjligen om man klarar av att lära sig av sina misstag. Och det är lika roligt att lyfta lite för mycket när det går bra. Dessutom blir man mer och mer van vid massa skador och därmed bättre på att ignorera kroppens envetna och töntiga signaler.

  2. Jörgen

    ”kronisk låggradig inflammation” => minska på skitmaten, dvs socker, pasta, spannmål, godis, chips mm.

  3. Björn

    Har ännu inte hunnit lyssna på podden. Fast redan innan tänker jag vad kul att ni berör detta ämne. Aktuellt för alla! Om inte idag så kommer vi alla dit, förhoppningsvis. Ser fram emot denna, mer än andra.

  4. Anonym

    Hur är det för äldre kvinnor och muskeltillväxt, är alla studier på män?

    • Daniel Richter

      Det är samma för äldre kvinnor som för äldre män: Det går bra att bygga muskler, om än lite långsammare än när man var 20.

      Vi tar upp flera studier i podden, var det någon särskild du tänkte på?

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 48: Våra favoritövningar för att komplettera knäböj, bänkpress och marklyft