Avsnitt 37 kost

Avsnitt 37: Vår syn på kost, vanliga misstag, rekommendationer och era frågor

Bänkpress Boogie

I det här avsnittet pratar vi dels om vår personliga kost, men även om lite rekommendationer och vanliga fallgropar i kostväg för dig som lyfter skrot!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 07:25 – Dagens ämne

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

10 kommentarer

  1. Henrik Harding

    Bingo!

  2. André

    Daniel. Om du tänker så här istället. En ko(alt gris, kyckling eller vadsom) föds upp av människor som ger dem näringsrik mat under hela deras livscykel. I det vilda hade de istället fått dålig mat eller för lite mat så pass att vissa av dem hade dött bort lite då och då. Vi gör allt för att minska djurens lidande (om det görs enligt reglerna) vid transport och slakt. Bultpistolen dödar omedelbart och kon känner smärta i högst nån tiondels sekund. blir helst inte ens rädd innan. Samtidigt är lejon, vargar och andra naturliga fiender till djur av denna kalibern inte alls lika schyssta. När en flock vargar eller lejon får tag i sitt byte börjar de ofta äta medan bytet lever. Det är naturligt. Är det bättre?

    Väljer vi att inte äta djur så kommer de inte födas upp. Har du sett kor ofta? Är din uppfattning att deras liv som helhet är sämre än att inte bli födda? Det är i varje fall inte min uppfattning. Har sett slakt som är ett moment av deras liv och det i sig är ganska hårresande. Men resten då? Vårsläppet? Varje gång det är mjölkning eller ny mat serveras? Bara så du kanske kan stilla ditt samvete lite grand.

      • André

        Låt oss istället för att ta till sexistiskt smutskastning analysera argumentationen ur ett etiskt perspektiv istället.

        Jag har förkortat alla våra argument av platsskäl.
        Daniel: Det är fel att döda djur- Därför vill jag äta mindre kött. Skolboksexempel på deontologisk argumentation- Det är själva handlingen som är fel i sig, inte konsekvensen av dem. Även om slutsatsen inte på något sätt är svår att komma fram till med den ingångsvinkeln så är det här rätt slutsats som dras.
        Phillip: Kött är gott- därför äter jag kött. Skolboksexempel på konsekventialistisk argumentation. Egoism – Jagets väl står i centrum. Vi får anta att du inte ljuger när du säger att du tycker kött är gott och därför kommer du fram till rätt slutsats.
        Jag: Djuren har det bra- Därför äter jag kött. Konsekvensetiskt utilitaristiskt. Om man bara är med på grundpremissen, vilken har fått stå oemotsagd, så är detta också en mycket enkel slutledning.
        Daniel: Köttproduktion ger stora växthusgasutsläpp, därför vill jag äta mindre kött. Konsekventialistisk utilitaristiskt. Man måste anta att det man ersätter köttet med är bättre för miljön och att mindre köttproduktion inte ger några andra negativa konsekvenser för miljön men då är detta också en enkel slutledning.

        Vi ser alltså att det är olika synsätt och alla är etiska ställningstaganden. Vilket utfall de får beror på individens värderingar. Personers värderingar är olika, dessutom så vilar många på deontologi av religiösa eller andra skäl, de bara tycker att något är fel. Ett exempel är att man kan undvika att döda någon genom att vila på ”du skall icke döda” men man kan komma fram till precis samma slutsats om man istället tänker ”Om jag dödar denna person så hamnar jag nog i fängelset och det är trist för mig”(egoism) eller varför inte ”Om jag dödar denna person så blir det sämre för många människor och hela samhället får betala för rättegång och fängelse för mig”(utilitaristisk). Inget av detta är väl fel? Ingen av dessa personer är sämre än någon annan. Vi använder oss av olika infallsvinklar i alla etiska beslut vi tar i vår vardag och det kan vara en rätt god idé att, om vi inte redan gjort det, ta oss en funderare på vad för normativ etik vi normalt baserar oss på och om det är rimligt. Det flesta av oss blandar deontologi med konsekventialism rätt friskt och dessutom har vi ofta inte koll, för det är mycket svårt i många fall, på konsekvenserna av våra handlingar. Därför bör man inte kasta ut andras argumentation även om man inte håller med om den. Ofta finns det fog för det andra säger men vi värderar olika konsekvenser olika högt eller så är det konsekvenserna vi tror olika om.
        ——-
        Därefter kommer vi till det sista ganska tanklösa inlägget:
        Phillip: Mansplainer – Väldigt märkligt avvisande. Helt uppenbart sexistiskt uttryck. Känns inte riktigt som det hör hemma här. I vilket fall svårt att se vilken etisk grund som kan motivera det här. Är det så här du bemöter folk i din vardag? På jobbet? Är det god reklam(!) för din person eller för styrkelabbet? Jag tar det som att du hade en dålig dag och förväntar mig att du ångrar dig. Hoppas du har bättre dagar i framtiden.

  3. Johan Carlsson

    Angående hur ofta man bör inta protein och MuskelProteinSyntes och Richters påstående om att var annan eller var tredje timme skulle vara att föredra

    Nivåerna av aminosyror i blodet måste sjunka ner till en rätt låg nivå innan MPS kan stimuleras igen. Själv vill jag påstå att 3-5 proteinmåltider jämt utspritt över dagen är det som ger mest positiv MPS.

    Att äta protein kontinuerligt kan mycket väl göra att MPS inte får tillfälle att dra igång för att aminosyrenivåerna inte hinner bli tillräckligt låga

    Här finns en föreläsningsserie med Layne Norton där han går mer på djupet om detta
    http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224841

    • Varför koncentrera sig på huruvida man ska sprida ut proteinintaget över dagen? De eventuella fördelarna med detta är väldigt små. Det är inte lönt att lägga ner tid och energi på att framställa ett schema där man binder upp sig till specifika tider för att inta protein. Det är vettigare att fokusera på att få i sig den rekommenderade dagliga mängd näring. Skippa proteinpulver och ät redig mat istället. Du kommer lätt upp i det optimala proteinintaget samt att mat innehåller även vitaminer och mineraler som är viktiga.

  4. Ninna

    Lyssnat igenom nästan alla era Podcast och ni kan nog göra bra show, informativt men inte allvarligt alltid en skvätt humör med. Önskemål till följande avsnitt: Hemmaträning-resultat? Överträning, reverse diet, ätstörningar+träning, vilodagar, bra träningskompis och intervjuer bl.a. paolo Roberto, ida warg och therese alven. tack här från Finland.

  5. Louise

    Tack för en bra podd som alltid.
    Har en fråga helt irrelevant till senaste avsnittet. Jag tränar på ett jättedåligt gym enbart för att jag får det billigt via skolan, och golvet är så halt att det är omöjligt att få till ett bra bendriv i bänken. Några tips på hur man kan öka friktionen? Magnesium under skorna? 😛

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 38: Allt du behöver veta om träningsvärk