Avsnitt 234: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 1!

ÄNTLIGEN dags för ett av de mest önskade avsnitten i poddens historia: vanliga kost- och träningsmyter.

Måste du regelbundet ”chocka kroppen” med nya övningsval för att fortsätta växa? Kommer kvinnor som styrketränar få manliga drag? Gör det mer skada än nytta att styrketräna i över en timme?

När vi bad om myter som ni lyssnare känner till, fick vi in så många att vi bestämde oss för att göra två avsnitt om ämnet. Det här är alltså första delen av två – och nedan ser du hålltiderna för de tretton påståenden vi bemöter i dagens avsnitt!

PS. Liiite sämre ljud på Philips spår i dag, på grund av mickstrul. Du kanske inte ens skulle märka det om vi inte sa något (eller så är det önsketänkande från vår sida), men Philip lovar att bli en bättre människa och aldrig göra om det här.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 04:15 – Påstående 1: Du måste chocka kroppen med nya övningar för att fortsätta växa
  • 12:00 – Påstående 2: Progressiv överbelastning räcker inte, du måste även variera set- och repsantal för att fortsätta växa
  • 19:45 – Påstående 3: Om dina träningspass överstiger en timme, gör de mer skada än nytta
  • 25:10 – Påstående 4: Om du knäböjer innan du bicepscurlar, får du mer testosteron och snabbare bicepstillväxt
  • 27:25 – Påstående 5: Yoga och simning ger långa, slanka muskler, medan styrketräning ger korta, bulliga muskler
  • 33:15 – Påstående 6: Kvinnor som lyfter tungt kommer tids nog se ut som män
  • 36:40 – Påstående 7: Du bör undvika att träna samma muskler två dagar i rad, de måste få vila!
  • 40:55 – Påstående 8: Funktionell träning ger en mer funktionell kropp än klassisk styrketräning
  • 45:20 – Påstående 9: Många övningar på gymmet är farliga och bör undvikas av alla
  • 49:25 – Påstående 10: Att arbeta med armarna över huvudet och bakom ryggen är skadligt för axlarna
  • 51:20 – Påstående 11: Om du inte redan är vältränad kommer du inte känna dig välkommen på gymmet
  • 54:45 – Påstående 12: Det ökar skaderisken om du låter knäna gå framför tårna i knäböj
  • 55:55 – Påstående 13: Styrketräning omvandlar fett till muskler

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.