Avsnitt 192: Får du större muskeltillväxt av att chocka musklerna genom att variera din träning?

Hur mycket ligger det i det gamla påståendet att du måste chocka musklerna för att få maximal muskeltillväxt? I dagens avsnitt går vi igenom en ny studie som undersökte om det spelar någon roll om du tränar med samma upplägg hela tiden jämfört med att använda dig av större variation.

För att snacka klarspråk: Går det snabbare att bli grov och grym på ditt gym, om du försöker lura musklerna att växa mer genom att attackera dem med nya träningsupplägg så ofta du orkar?

Kanske, kanske inte. En sak vi är desto säkrare på, är att Daniel har tappat vettet. Han ska nämligen tävla mot Josef Eriksson om att komma först till 300 kg marklyft. Och om det verkligen är en god idé, pratar vi mer om mot slutet av avsnittet.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 09:05 – Dagens ämne: Får du större muskeltillväxt av att chocka musklerna genom att variera din träning?
  • 27:40 – Eftersnack: Daniel vs Josef – mot 300 kg marklyft!

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Bänkpress Boogie - Slå nytt PB i bänkpress!

1 tanke på “Avsnitt 192: Får du större muskeltillväxt av att chocka musklerna genom att variera din träning?”

  1. Jag fick ett diskbråck i nacken för ett par år sedan vid kota C7. Det gjorde att hela min tricepsmuskel slutade fungerar och stora delar av vänsterarmen i övrigt också.

    Jag har nu, 1,5 år sedan, slutat ha värk i armen och återfått rörlighet samt lite styrka. Problemet som jag har är att jag är så otroligt svag i vänstra delen av kroppen och främst vänsterarmen.

    När jag gör armhävningar orkar jag bara göra 10 stycken och efter det börjar kroppen luta åt vänster. Anledningen till antalet är att det i princip bara är högerarmen som jobbar.

    Har ni några tips på hur jag ska få upp styrkan i armen igen och bli lika stark i hela kroppen? Som sagt, jag har knappt använt armen på drygt ett år. Jag har så pass mycket styrka att jag kan klara vardagen, men vikter, armhävningar osv. tar stopp direkt.

    Med vänliga hälsningar

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.