Styrkelabbet avsnitt 170: Era frågor om allt från rest-pause-set till handleder som värker av knäböj!

Avsnitt 170: Era frågor om allt från rest-pause-set till handleder som värker av knäböj!

Hej och hå, luden tå! Dags för ännu ett sprängfullt frågeavsnitt!

Som alltid bjuder vi på något för alla, så skumma igenom hålltiderna nedan för en ordentlig genomgång av frågorna.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 07:35 – Fråga 1: Hur ska du lägga upp träningen om du vill träna smalmark och sumo parallellt för att se vilken stil som passar dig bäst?
  • 11:30 – Fråga 2: Hur tar du dig tillbaka till marklyft efter ett diskbråck?
  • 18:10 – Fråga 3: Efter en viktnedgång brukar kroppen vilja gå upp till samma vikt igen. Finns det något sätt att påverka kroppen så att den viktuppgången främst består av fettfri massa?
  • 24:45 – Fråga 4: Vad tycker vi om rest-pause-set?
  • 31:55 – Fråga 5: Vad är för- och nackdelarna med att köra en övning i taget jämfört med att super- eller triseta?
  • 37:45 – Fråga 6: Ska Philip tävla i bänkpress på Järnvägspressen i Hallsberg nu på lördag? Och hur går hans frontböjsatsning?
  • 44:25 – Fråga 7: Om du vill förbättra böj, bänk och mark, är det klokast att sats på ett lyft i taget eller kan du jaga alla tre samtidigt?
  • 49:20 – Fråga 8: Vilken komplementövning kommer ha bäst överföring till bänkpress, om du endast har utrustning för att bänka ett pass per vecka men vill träna bröst och triceps oftare än så?
  • 54:10 – Fråga 9: Kan du träna Starting Strength livet ut, med endast små justeringar av programmet, och ändå få goda hälso- och styrketräningseffekter av det?
  • 57:40 – Fråga 10: Hur gör du för att undvika eller bli av med värkande handleder när du knäböjer med låg stångplacering?
  • 1:00:25 – Fråga 11: Hur ofta uppdaterar vi gratisträningsprogrammen på styrkelabbet.se?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Så bränner du fett och bygger muskler

Philip lyfter skrot och tappar hår. Tog silver på DM i klassisk styrkelyft 2016, i klass +120 kg (som hade två deltagare). Följ honom på Instagram för att ta del av fitnessvärldens mest dekadenta mix av baslyft, käk och buteljer.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 kommentarer

  1. LyftarFrasse

    Hej och tack för en intressant pod!
    Jag undrar varför ni (och många andra) envisas med att kalla magnesiumkarbonat för magnesium? Det är ju något helt annat. Jag har alltid kallat det för Magnesia vilket verkar vara det vanliga inom tyngdlyftningen där jag har min bakgrund. Kanske en skitnödig fråga men jag har stört mig på detta en längre tid. 🙂
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumkarbonat
    Mvh

    • Daniel Richter

      Vänta bara tills du får höra att vi kallar automobiler för bil, och musculus biceps brachii för biceps! 🙂

      • LyftarFrasse

        Nä fy tusan! 🙂
        Tänkte väl bara i min enfald att man kanske kunde använda det förenklade namn som redan finns….men vi lever ju i ett fritt land!
        Nä nu ska jag gå å lyfta lite skiv, ha det fint! 😉

Nästa artikelTräning till failure: ett måste för maximal muskeltillväxt?