Styrkelabbet avsnitt 136: När ska du ta ditt proteintillskott?

Avsnitt 136: När ska du ta ditt proteintillskott?

Rekordkort avsnitt i dag!

Vi dyker rakt in i ett samtal om när du ska ta ditt proteintillskott, som del av måltid eller som mellanmål, med anledning av en nypublicerad systematisk översiktsartikel.

Spoiler: Ditt totala proteinintag under dagen är fortfarande kung, men när du väljer att dricka en proteinshake eller tugga i dig en proteinbar kan ha en liten inverkan på din viktökning, kroppssammansättning och/eller fettförlust.

Därefter tar vi två ämnen på volley: Ska du marklyfta barfota eller med skor (och i så fall vilken typ av skor), och vilken övning rekommenderar vi för alla som behöver stärka greppet vid marklyft, för att sluta tappa stången?

Nu lider semestern mot sitt slut och nästa vecka är vi tillbaka med ett normallångt avsnitt. 🙂

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 02:15 – Dagens ämne: Ska du ta ditt proteintillskott som mellanmål eller del av måltid?
  • 15:25 – Lyssnarfråga: Ska du marklyfta barfota eller med skor?
  • 19:50 – Greppstyrka för marklyft, vilken övning är bäst?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Bänkpress Boogie - Slå nytt PB i bänkpress!

Philip lyfter skrot och tappar hår. Tog silver på DM i klassisk styrkelyft 2016, i klass +120 kg (som hade två deltagare). Följ honom på Instagram för att ta del av fitnessvärldens mest dekadenta mix av baslyft, käk och buteljer.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 kommentarer

  1. Håkan

    Inga bara fötter på gymmet, tack. De flesta gym tillåter det inte heller, och av goda skäl. Det borde inte behöva påpekas, men nakna svettiga fötter är både äckligt och ohygieniskt för andra som tränar. Särskilt om man inte bara är barfota på marklyftytan utan i hela gymmet, t.ex. på stretchmattor o.d. Inte jättefräscht att göra armhävningar där någon just satt sin svettiga fot. Har man hemmagym får man så klart göra precis som man vill, men tränar man bland andra får man faktiskt visa hänsyn och ta på sig ett par dojor.

    Folk som tränar i strumplästen är inte heller roligt, särskilt inte när det är varmt och fuktigt som i sommar då man kan känna fotsvettlukten på flera meters håll när det är någon som fått för sig att träna i strumplästen. Det finns billiga, tunna skor av Conversetyp för bara någon hundralapp som passar utmärkt både för marklyft och övrig gymträning och knappast har någon negativ inverkan på marklyftsperset, snarare tvärtom.

  2. Petsan

    @Philip: ”…vid min sista singel av 10 på 210 kg så stod jag och höll stången i 25 minuter…” -Whaat? Sägs om att lägga upp stången på ett par boxar, lasta på några kilo till och korta träningspasset med en kvart? Eller menar du 25 sekunder? 🙂 Och vad roligt att ni fått en ny utmaning! Broccoli…

Nästa artikelPå gymmet har vi plats för både änglar och demoner