Högre kaloriintag dagen efter en natt med sömnbrist

22 % (559 kcal) högre kaloriintag efter en natt med sömnbrist

Handboken för effektiv viktnedgång

I en studie fick tolv män vid två tillfällen övernatta i ett laboratorium, där de vid ena tillfället fick sova 8 timmar, och det andra tillfället 4 timmar (1). Dagen efter sömnen hade de fri tillgång till mat, och kalorierna i all mat de åt beräknades. Det visade sig att männen i genomsnitt åt 559 kcal (22 %) mer dagen efter den korta nattsömnen, jämfört med den långa.

Sömnbrist verkar påverka hormonerna som styr vår hunger, så att du blir hungrigare och mer sugen på skitmat. Dessutom verkar sömnbrist leda till en mer katabol (nedbrytande) hormonmiljö med minskad insulinkänslighet, ökad kronisk låggradig inflammation och minskade nivåer av testosteron och IGF-1 – två anabola (uppbyggande) hormoner. Sömnbrist har även visat sig leda till större muskelförlust vid viktnedgång.

Vad betyder det här för dig?

Att tillräcklig sömn kan påverka din hälsa och din fysik på många olika sätt. För att undvika att gå upp i vikt, eller för att underlätta (och förbättra) en deff, så finns det alltså en god poäng i att försöka sova tillräckligt. De flesta vuxna behöver mellan 7-9 timmars sömn, med ett medelvärde på 8 timmar (2).

Det här publicerades ursprungligen på Styrkelabbets instagram.

Referens

1: Acute partial sleep deprivation increases food intake in healthy men. Brondel L, Romer MA, Nougues PM, Touyarou P, Davenne D. Am J Clin Nutr. 2010 Jun;91(6):1550-9.

2: National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: Methodology and results summary. Hirshkowitz M et al. Sleep Health 1 (2015) 40-43.


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

2 kommentarer

  1. P

    Intressant. Någon skillnad mellan könen som du sett? Såg att det bara var män i denna studie.

  2. M

    Intressant studie. Stämmer bra med min personliga erfarenhet.

    Liknande spaning som du kanske har förklaring till:
    Har du sett någon studie som undersöker om lågintensiv ”träning” kan ge minskade hungerkänslor/sötsug?
    Om jag tar en kvällspromenad (skön lunk, ingen ”powerwalk”) så minskar mitt sug och intag av sötsaker/skräpmat på kvällen kraftigt (kan stå för 50% av dagskalorierna annars). Jag har pratat med folk på jobbet och i omklädningsrummet och det verkar vara flera som upplever samma sak (gemensam faktor verkar vara att vi gillar godis och skräpmat). Jag begriper inte vilken biologisk mekanism som skulle kunna ligga bakom men det skulle kunna förklara varför folk verkar få bättre effekt av ganska korta dagliga promenader än vad de borde ha om man bara räknar förbränning (källa: skvaller på jobb och i omklädningsrum).

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelHur mycket extra muskelmassa och styrka får du av proteinpulver?