kreatin

Avsnitt 41: Därför är kreatin ett värdefullt tillskott för (nästan) alla som styrketränar

Bänkpress Boogie

Om det är ett kosttillskott du som styrketränar borde överväga, så är det kreatin.

Det är ett av få prestationshöjande kosttillskott som verkligen fungerar och har en god effekt, och det är mycket välstuderat. I dagens avsnitt snackar vi om vad kreatin är, hur det hjälper dig, och vilka effekter du kan förvänta dig av det.

Hålltider:
  • 00:30 – Försnack
  • 10:45 – Dagens ämne

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

15 kommentarer

  1. Patrik

    Vad hände 30-minuters strategin ni hade i början? No hard feelings, bara undrar. 🙂

    • Daniel Richter

      Vi beslutade oss för att utöka tiden, mest av två skäl: 1) Det verkade som att närmre 50 minuter var mer efterfrågat, och 2) vi kan hålla betydligt högre kvalitet på avsnitten. Innan hann vi inte få med allt vi ville ha med!

      Det är charmigt att kunna locka med korta avsnitt, men fördelarna med ~50 minuter överväger nackdelarna, upplever vi!

      Tar förstås gärna emot feedback på format/avsnittslängd! 🙂

    • Henrik Harding

      Den är numera uppdaterad till en 60-minuters strategi!

      Vi inväntar den snart kommande femårsplanen.

  2. Per

    Hej!

    Lyssnade på podden om kreatin men saknade en sak.
    Det vanligaste jag hör om kreatin är att man tappar håret i förtid om man har anlag i släkten för det, även andra utan anlag kan drabbas av tidigt håravfall.
    Är detta en myt eller ligger det någon som helst sanning i detta?

    Tror fler än jag funderar på detta!

    tack för en bra podd!

  3. Danne

    Hej Daniel,

    Ni pratade om nackdelar/risker med kreatin. Jag har läst på forum och hört att kreatin kan leda till håravfall, p.g.a förhöjda DHT värden. Är det något du själv har märkt eller stött på i studier?

    Mvh

  4. martin

    Hej,
    tackar för en bra podd och träningstips!

    Vad gäller kreatin så har jag läst vid flertalet tillfällen att kreatin ger håravfall, stämmer detta eller är det en myt?

    //Martin

  5. Jonas

    Kan man ställa en fråga till nästa avsnitt här? Eller var bör man göra det?
    Undrar hur ni lägger upp träningen i samband med ryggskott, eller andra skador. När börjar ni åter köra knäböj och mark efter ett ryggskott, hur lägger ni upp rehab? Och exempelvis förkylningar efter ett avbrott i träningsplanen, går man på där man sluta i sitt träningsschema när man känner sig frisk. Eller bör man köra mjukstart en vecka med lättare vikter och mindre set/reps?

    Förbannat bra podd. Plöjt igenom alla avsnitt sen jag börja lyssna för en vecka sedan.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelÖkar kreatin risken för håravfall?