Styrkelabbets podcast avsnitt 40

Avsnitt 40: Era frågor om allt från kreatin till att träna förkyld!

Ett avsnitt fullspäckat med lyssnarfrågor om muskelbygge, kreatin och träning vid sjukdom!

Hålltider:
  • 00:30 – Försnack
  • 04:05 – Ska man börja med viktnedgång, styrketräning eller kombo?
  • 07:45 – Hur viktigt är det att variera träningen för att komma förbi styrkeplatåer?
  • 11:30 – Hur ofta bör man lägga in assistansövningar för basövningarna?
  • 14:35 – Vad är det för skillnad på de olika stängerna på gymmet?
  • 20:50 – Hur farligt är det för biceps med mixat grepp i marklyft?
  • 22:55 – Kan man träna när man är förkyld eller snuvig?
  • 27:00 – Är det viktigt för immunförsvaret att få i sig mat snabbt efter träningen?
  • 30:40 – Hur ska man bära sig åt för att lägga på sig vikt?
  • 34:50 – När är det värt att köpa bälte och lyftarskor?
  • 37:00 – Hur kan jag höja mitt knäböjsdjup?
  • 39:25 – Påverkas kreatintillskott av koffein på något sätt?
  • 42:00 – Hur märker jag effekten av kreatin?
  • 44:25 – Vad ska jag äta efter sen kvällsträning?
  • 46:50 – Hur ska jag äta och träna för att se ut som en Baywatch-livräddare?
  • 50:10 – Synth eller hårdrock?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

8 kommentarer

  1. Jonny Andersson

    Tack för feedbacken Grabbar, Ni gör ett bra jobb!

  2. Anton

    Luddig följdfråga till platåfrågan: Hur vet man att man nått en platå och inte bara är på en ”vanlig transportsträcka”? För det är ju inte så att bara för man inte slår PBs varje pass har man stannat i styrke/muskelutvecklingen.

    • Henrik Harding

      Det låter som en av de stora frågorna. Är det ett berg eller en kulle?

    • Daniel Richter

      Du får titta på längre sikt! Åtminstone kvartalsvis bör du kunna avgöra om du verkar göra rätt (= går framåt) eller ej, men det beror lite på vilken nivå du är på.

  3. Randersson

    Till Philip:
    Var kan man äta sig riktigt mätt, alltså buffé eller stora portioner, för en studentpeng i Stockholm? Både lunch-och middagstips välkomnas där protein prioriteras 😀
    Grym podd för övrigt, leverera gärna mer fakta och egna erfarenheter än flummande 😉

  4. Banton

    Har varit sugen på ett par tyngdlyftarskor med klack ett tag nu för knäböjen, har även hört att ni rekommenderat det i flera avsnitt.

    Jag brukar dock köra knäböj och marklyft (/raka marklyft) i samma pass och har hört från vissa håll att det inte är idealt att ha klack vid marklyft (har även hört av andra att det ska vara fördelaktigt).

    Om man kör med sådana skor, kommer det bli att man har på dem under knäböjen och får ta av dem när man ska marka eller kan man ha på dem hela passet?

    • Daniel Richter

      Jag rekommenderar inte skor med upphöjd klack till marklyft, utan jag rekommenderar att du gör som jag: Tar av dem när du ska träna marklyft!

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 41: Därför är kreatin ett värdefullt tillskott för (nästan) alla som styrketränar