Styrketräning och tjejer

Avsnitt 25: Styrketräning och kvinnor – borde ni träna annorlunda än män?


Hur olika är egentligen män och kvinnor, och borde styrketräningen läggas upp på olika vis beroende av kön? Det är vad vi snackar om i dagens avsnitt av Styrkelabbets podcast!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 03:40 – Dagens ämne

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

6 kommentarer

  1. kritik

    -
    -12

    Ett bra avsnitt som tar upp rimliga aspekter i könsuppdelningen. Men jag saknar ett hbtq perspektiv. Jag gissar att underlaget inte finns men det hade t ex kunnat föregås om frågan om hur de upplever det hade ställts till människor som inte identifierar sig med de två cis-könen som mestadels representeras. De personer hade sedan fått möjlighet att få svara på vilket sätt de vill till er, t ex via mejl eller kommentar.

    Utöver det är det osmakligt att uttrycka ägandeform. ”jag är gift så jag har rätt att objektifiera henne”. Jag gissar att det någonstans låg något skämtsamt bakom detta men det blir bara äckligt. Det insinuerar inte bara ägandeform utan är själva essensen av en patriarkal och sexistisk struktur.

    Många tänker säkert ”ni gör så gott ni kan”. Vilket jag utgår ifrån men det finns också en förlåtande kultur mot män som ”gör så gott de kan”. Jag nöjer mig inte med att ni förstärker patriarkala och sexistiska strukturer i er pod utan jag är övertygad att ni kan göra bättre!

    • kjell

      Nej Daniel någon riktig komiker är du inte.
      Håll dig till styrketräningen.

      PS
      Fast lite tragikomiskt var kommentaren ialla fall.

    • Marre

      Du trollar, va?

  2. Conny

    Kan ni inte göra ett avsnitt om träningsprogram, effektivast för att bygga muskler, effektivast för styrka osv

  3. Jenny

    Har aldrig tidigare lyssnat på en podcast för att jag alltid trott att det inte är för mig och att jag skulle tycka att det var jobbigt att lyssna på folk som sitter och diskuterar och bara pratar på det sättet. Jag följer dock styrkelabbet sedan länge och har fått många bra tips och aha-upplevelser från sidan. Jag har funderat på att kanske ändå lyssna på poden men aldrig kommit till det. Så kom ju då avsnittet om tjejer vs. killar och till slut var jag bara tvungen att testa på det. Perfekt i lurarna på kvällspromenaden och även om jag var tveksam i början tog det inte lång tid innan jag gick och log och småskrattade och hmm instämmande för mig själv.
    Riktigt bra och riktigt intressant och lite lagom nivå både intelligensmässigt och allvarlighetsmässigt. Det kändes inte för svårt och det var inte för mycket pekpinnar.En av de saker som jag tyckte var mest intressant var det om menstruationen som man alltid tidigare läst i diverse magasin skall ha all världens betydelse för din prestation och att du bör lägga upp ditt program efter din cykel. En sak mindre att bry sig om i uppläggen.
    Det andra som var intressant var de faktiska skillnaderna och hur man kan använda detta. Jag vet ju det här om skillnaderna i muskelmassa och uthålliga muskler hos kvinnor, men kan ändå inte sluta att vara avundsjuk på alla killar som lyfter mer. Jag har också själv upplevt det här med att jag kan reppa på högre vikter än vad jag borde kunna i förhållande till mitt max. Men nu inser jag att det kanske inte är jag som är konstig ändå och jag förstår ju nu hur jag kan anpassa träningsprogram för att passa mig som tjej bättre. Toppen och tack. Kanske ska jag våga mig på de andra avsnitten nu också, dem passar perfekt för promenaderna.
    En fråga bara, vad tycker er sponsor om att ni påpekar att tjejer inte behöver egna proteinprodukter och kosttillskott när dem nyligen lanserat Star nutrition hers för tjejer? 😉 Förslag på podcast: vett och etikett i gymmet.

  4. Amanda

    Tack för bästa podden! Längtar ständigt till nästa avsnitt och lär mig alltid nåt nytt. Kanske borde man lyssna om allihop i väntan på? Så motiverande hur som helst. Tack vare er har jag lämnat alla maskinövningar och sådant bakom mig till förmån för bänkpress, knäböj, marklyft och militärpress. Jag gillar bänkpress bäst… 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 26: Din guide till uppvärmning, rörlighet och skadeförebyggande träning