Styrkelabbet podcast avsnitt 114

Avsnitt 114: För att fortsätta bli starkare behöver du förmodligen träna oftare

Fram med bingobrickorna, det är dags att kryssa i rutan för Daniels älskade meta-analys! Den här gången tittar vi närmare på en ny meta-analys och översikt om träningsfrekvensens inverkan på styrka (alla kroppsbyggare kan vara lugna, vi berör hypertrofi också i avsnittet).

Efter dagens huvudämne har vi lite tid över och betar av två lyssnarfrågor: Är Stronglifts 5×5 ett vettigt program för dig som är på väg tillbaka efter en graviditet? Och vad kan du göra i stället för skivstångsrodd, om den övningen orsakar smärta i ländryggen?

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 07:40 – Dagens ämne: Ny meta-analys om träningsfrekvensens påverkan på styrkan
  • 26:50 – Lyssnarfråga: Stronglifts 5×5 efter graviditet?
  • 31:20 – Lyssnarfråga: Smärta i ländryggen vid skivstångsrodd?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Så bränner du fett och bygger muskler

Philip lyfter skrot och tappar hår. Tog silver på DM i klassisk styrkelyft 2016, i klass +120 kg (som hade två deltagare). Följ honom på Instagram för att ta del av fitnessvärldens mest dekadenta mix av baslyft, käk och buteljer.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

8 kommentarer

  1. Andreas

    Nämnförsölag 😀 Rövarnas visa – ”Kasper Jesper och Jonatan 🙂 ”

  2. Christian

    Böckerna ni pratar om, kommer det vara både vanliga och E-böcker?

    • Daniel Richter

      Japp!

  3. Peoman

    Philip i dagens outro – 10/10

  4. Patrik

    Vem är oxen på bilden? Optimala fysiken ju

  5. FRÅGA, Finns det någon övnings som man tränar bröstmusklerna på både med skivstång och hemma på ett enkelt sätt?

    • Daniel Richter

      Med skivstång: Bänkpress
      Utan skivstång: Armhävningar och dips (Dips kan göras mellan två stolar, eller så bygger du en enkel ställning)

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelEnkelt träningspass med kettlebells: Fyra övningar för hela kroppen