Video: kolhydrater för dig som styrketränar

Kolhydrater för dig som styrketränar: hur viktiga är de egentligen för att för att bygga muskler? Är det bråttom att fylla på med kolhydrater efter träningen? Blir du tjock av kolhydrater?

I den här videon går jag igenom grunderna om kolhydraterna för dig som styrketränar och svarar på det här frågorna och många fler. Dessutom berättar jag hur du enkelt räknar ut hur mycket kolhydrater du behöver äta.

Hålltider:

  • 00:00 Kolhydrater – det bästa bränslet för din hjärna och dina muskler
  • 01:38 Hur mycket kolhydrater behöver du som tränar?
  • 03:08 Räkna ut ditt kolhydratbehov
  • 05:48 Kolhydratförbrukning när du styrketränar
  • 08:10 Kolhydrater före, under och efter träning
  • 11:40 Kolhydrater för att bygga muskler
  • 13:55 Blir du tjock av kolhydrater?
  • 15:20 Kolhydrater och viktnedgång
  • 16:30 Mina rekommendationer

Vill du läsa mer om kolhydrater har jag skrivit en artikel om dem. Du hittar den här:

Kolhydrater: vänner eller fiender för muskeluppbyggnad, prestation och deff?

Jag har också skrivit en artikel om kost och prestation, där kolhydrater spelar en viktig roll:

Prestera bra med rätt kost för din träning

På Styrkelabbets engelska systersida StrengthLog hittar du även en matig och uppdaterad artikel om den ketogena dieten, som jag också tar upp i YouTube-videon:

How to Build Muscle on Keto: The Complete Guide



4 tankar på “Video: kolhydrater för dig som styrketränar”

  1. Hej!
    I artikeln nämns kolhydrater, men de kan ju vara av många olika typer. I artikeln likställs ju söta kakor med rotsaker tex. Kan det vara någon skillnad på att äta söta kakor (stärkelsebaserade kolhydrater) eller morötter tex. (cellulosabaserade kolhy-
    drater?

    Mvh
    Jan

    Svara
  2. Varför äta kolhydrater som omvandlas till socker. Behöver vi kolhydrater som ger oss alla metaboliska sjukdomar?
    Nej. Din hjärna förbränner cirka 120 gram glukos per dygn om du äter denna mängd i form av kolhydrater. Äter du inte denna mängd kommer din hjärna att förbränna cirka 20-30 gram glukos som din lever enkelt kan tillverka på egen hand av aminosyror, glycerol eller mjölksyra. Resten av hjärnans energibehov tillgodoses av ketoner. Ketoner är ämnen som levern tillverkar av fettsyror. Kroppen och din hjärna är därför inte i behov av ett enda gram kolhydrat i maten för att fungera väl (Adaptionskrav är vad evolutionen visar). Protein från djur som endast äter gräs, klöver och ört överträffar alla proteinkällor, även kommersiellt odlat. Eftersom ”naturbeteskött” innehåller så mycket mer av allt, än vad det skräpköttet som säljs i butiker gör. Vegetabilier innehåller endast bråkdelar av näringsinnehåll VS animalier från gräs, klöver och ört bete. Så, nope vi behöver inte ett ända gram av tillsatta kolhydrater.
    Kallas näringslära.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.