Avsnitt 348: Daniels tävlingscomeback, Sandrines VM-uppladdning och en kul studie på knäböj

Gott och blandat i dagens avsnitt, men absolut mest om styrkelyft!

Daniel har tävlat och Sandrine ska snart tävla, vilket leder till långt och gött babbel om tjusningen med sporten.

Därefter hoppar vi ned i en studie om fotplaceringen i knäböj, för att reda ut hur det påverkar fördelningen av musklernas arbete.

Sist och definitivt minst: en liten lyssnarfråga om plankan.

Hålltider:

  • 00:00 – Vi snackar om Daniels styrkelyftstävling i lördags och Sandrines kommande tävling på VM i utrustat styrkelyft
  • 33:30 – Studiesnack: Hur påverkar bredden på din fotplacering i knäböj hur musklerna arbetar?
  • 41:45 – Lyssnarfråga: Mina kollegor vill att vi ska köra plankan varje dag på jobbet, är det slöseri med tid?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).


Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

1 svar på ”Avsnitt 348: Daniels tävlingscomeback, Sandrines VM-uppladdning och en kul studie på knäböj”

  1. Hej och tack för en grym podd, blogg och app!
    Jag har faktiskt två frågor eller ämnen jag undrar över som ni gärna får ta upp i podden eller så.
    1. Jag är en ammande kvinna, med inte sååå mycket sömnbrist som man brukar kunna ha 4 månader postpartum. Märker att nu när jag har börjat styrketräna igen så kan jag inte lägga på lika ofta som innan. Detta är som väntat med tanke på sämre sömn, MEN kan det finnas en hormonell anledning också i och med amningen till att det går trögare? Mindre östrogen tex.
    Samt:
    2. Jag undrar hur man ska tänka kring träning om man INTE är en kontorsråtta som sitter för mycket? Tex folk som redan arbetar fysiskt, exempelvis trädgårdsmästare, hantverkare, sjuksköterskor. Är det fortfarande bra för hälsan och kroppen att träna som om man vore en som jobbar på kontor?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.