Avsnitt 277: Mäktiga marklyft! Era bästa frågor om dödens lyft

Efter avsnitt om knäböj och bänkpress kommer ett om marklyft. Sådan är regeln och vi tänker inte protestera.

Är det rimligt att gå från 250 kg marklyft i dag till 300 kg före nyår? Hur identifierar och tränar du bort dina svagheter? Och kan du se på dina kroppsliga proportioner om du kommer bli starkare i vanliga marklyft eller sumomark?

Tretton lyssnarfrågor, tretton bråkiga svar. Spana in hålltiderna nedan för allt!

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 04:20 – Lyssnarfråga 1: Vad har Daniel, Philip och Sandrine för personbästa i marklyft?
  • 10:30 – Lyssnarfråga 2: När ska Daniel dra 300 kg?
  • 12:40 – Lyssnarfråga 3: Går det att se på kroppens proportioner om vanliga marklyft eller sumomark kommer funka bäst?
  • 15:25 – Lyssnarfråga 4: Är sumomark mer skonsamt för längdryggen?
  • 19:05 – Lyssnarfråga 5: Tips för att komma tillbaka snabbare efter ryggskott?
  • 23:25 – Lyssnarfråga 6: Hur ska jag träna för att få bort min bananrygg när jag markar?
  • 29:40 – Lyssnarfråga 7: Hur identifierar och tränar jag bort mina svagheter i lyftet?
  • 32:20 – Lyssnarfråga 8: Finns det någon som inte borde träna marklyft?
  • 36:45 – Lyssnarfråga 9: Varför programmerar folk generellt lägre volym för marklyft jämfört med knäböj?
  • 41:00 – Lyssnarfråga 10: Om jag blir sliten av mycket mark (det vill säga så hög volym som skulle behövas för att öka i mark) men ändå vill bli starkare i mark, hur ska jag tänka?
  • 44:20 – Lyssnarfråga 11: Jag tycker om att lägga in volymträning på 55–60 % av 1RM, till exempel 10 set x 10 reps. Finns det någon poäng för ens utveckling i mark att köra den typen av volymträning?
  • 48:35 – Lyssnarfråga 12: Hur skulle ni lägga upp träningen för någon som har dragit 250 och vill dra 300 innan nyår? Är detta genomförbart?
  • 55:25 – Lyssnarfråga 13: Har inte med marklyft att göra, men kan ni inte lyfta lite hur det går med planerade uppdateringar av appen?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.