Avsnitt 235: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 2!

I dagens avsnitt har vi laddat med fjorton nya, populära påståenden om kost och träning! Vilka rymmer ett uns av sanningen, vilka går att avfärda som myter och vad finns det för nyanser däremellan?

Vi diskuterar bland annat det beryktade svältläget, anabola fönster, punktförbränning av fett och kreatins dåliga rykte. Alla påståenden hittar du i hålltiderna nedan.

Vill du att vi gör fler avsnitt i den här programserien, efter sommaren? Lämna en kommentar någonstans där vi kan se den, via flaskpost, röksignaler eller cyberspace.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 03:30 – Påstående 1: Om du vill bränna maximalt med fett när du konditionstränar, ska du inte höja pulsen för mycket
  • 08:00 – Påstående 2: Dina leder klarar endast av ett förbestämt antal böjningar innan de slits ut
  • 11:35 – Påstående 3: Om du ligger på ett för stort kaloriunderskott går kroppen ned i svältläge och slutar bränna fett
  • 15:15 – Påstående 4: Du kan punktförbränna fett på magen genom att göra situps
  • 17:00 – Påstående 5: Kroppen kan bara ta upp 30 gram protein från en enskild måltid
  • 24:30 – Påstående 6: Kreatin skadar njurarna
  • 29:00 – Påstående 7: Goodmornings är en dålig övning
  • 31:55 – Påstående 8: Det går inte att bygga muskler på vegansk kost
  • 35:50 – Påstående 9: Det finns ett anabolt fönster och du måste äta inom det för att bygga muskler
  • 39:25 – Påstående 10: För att få effekt av kreatin måste du cykla intaget
  • 45:35 – Påstående 11: Du blir tjock av frukt
  • 49:45 – Påstående 12: Att brygga i bänkpress och sumomarklyft är fusk
  • 57:30 – Påstående 13: Du kan inte få lika stor muskeltillväxt vid kaloribalans som vid -överskott
  • 1:01:10 – Påstående 14: Du måste bli stark för att bli stor

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

2 tankar på “Avsnitt 235: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 2!”

  1. Tack för världens bästa podd? jag har snart lyssnat igenom alla avsnitt. Ni är seriösa, roliga och har sköna röster att lyssna till?

    Älskar era frågeavsnitt bäst
    Jag vet inte hur man lämnar frågor till frågeavsnitt. Här kommer två frågor.

    1. Jag tål inte mjölk, ägg, gluten och ett flertal andra livsmedel. Försöker ligga på 500kcal överskott och få i mig 2 g protein per kroppsvikt. Då jag är begränsad i vad jag kan äta är detta en utmaning. Om man måste välja ngt om man vill bygga muskler : vad är viktigast proteinintaget eller kaloriöverskott?

    2. I avsnitt 146 nämner ngn av er i förbifarten ”tonåring med schlatterknä”. Kan ni utveckla det? Min tonårsdotter hade det, men naprapaten sa att det ej fanns några övningar att göra… fick köpa ett dyrt knä-band istället… finns det några övningar som är bra mot det?

    Tack än en gång ?

    Svara
  2. Intressant program! Jag har en fråga om man måste anstränga magen lika mkt som muskler för att tex bli starkare. Alltså ska det vara jobbigt få i sig energin eller räcker det äta efter aptit vid hunger?

    Tack för spännande diskussioner.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.