Avsnitt 120: Så lägger du upp din marklyftsträning för nya pb:s

Marklyft två avsnitt i rad? Vi måste vara tokiga.

Men vad göra när vårt nya marklyftsprogram – Marklyft Mambo – snart lanseras och våra små knoppar svämmar över till bristningsgränsen av insikter och tips om effektiv programmeringen av dödens lyft?

Dela med oss, så klart!

Välkommen till en timme med våra bästa tips för hur du själv kan planera din marklyftsträning, vår analys av varför testpiloterna för Marklyft Mambo slog så förbaskat många fina pb:s och annat gött snack om (bland annat) varför just marklyft kanske är det baslyft som mår allra bäst av en massa kompletterande övningar.

Som bonus avslutar vi avsnittet med att dricka kaffe, det vill säga genom att prata mer om en ny meta-analys som visar att koffein faktiskt hjälper oss lyfta tyngre. Inte för att vi behövde fler anledningar till att gilla kaffe, men skål för det!

Nästa vecka lovar vi att prata om något annat än marklyft. Eventuellt.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 10:25 – Dagens ämne: Så tänker vi när vi skriver ett marklyftsprogram för maxstyrka
  • 52:25 – Ny meta-analys om effekten av koffein på muskulär styrka och kraft

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

3 tankar på “Avsnitt 120: Så lägger du upp din marklyftsträning för nya pb:s”

  1. Spännande att ni funderar på en högvolymsvariant på BänkpressBoogie, Jag kör just nu 2ggr i veckanprogrammet, men varannan dag, så det blir i princip ett 4-veckorsprogram.

      • Min vän Moremi Agbaje körde Josef Erikssons program 10×10 i stort sett varje dag och ökade med 5kg in sin bänk. Själv så gick jag upp 5kg från Bänkpress Boogie och ner 5kg av JE10x10. Vissa tål mer volym än andra!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.