Träningsredskap, tillbehör, böcker med mera

Jag tänkte att det kunde vara hjälpsamt att skapa en samlingssida för de produkter och träningsredskap jag själv använder och rekommenderar.

Här hittar du allt som inte passar in på sidan om kosttillskott eller Styrkelabbets e-böcker. Den här sidan kommer utvecklas och byggas på med tiden, med tiden som hittar nya produkter jag gillar eller tror att du kan ha nytta av.

Vi börjar med det stiligaste av allt…

Styrkelabbets t-shirts

Är du en av oss som älskar basövningar och äter som en mindre häst? Tycker du att marklyft är det bästa som hänt sedan frukostbuffén? Då är detta t-shirten för dig!

Styrkelabbets t-shirts

Vill du stötta Styrkelabbet eller bara ha en schysst t-shirt att träna i? Klicka här eller på bilden ovan för att komma till Styrkelabbets webbshop!

Träningstillbehör och hjälpmedel

Här är en lista på olika tillbehör som kan hjälpa din styrketräning på något vis.

Träningstillbehör magnesiumMagnesium: Detta är en liten detalj som kan göra en stor skillnad för dina träningsresultat. Skillnaden i grepp runt skivstången med eller utan magnesium är som natt och dag. Ett bättre grepp gör att du kan träna bättre, vilket i sin tur ger bättre träningsresultat. Om du styrketränar måste du ha magnesium.

Jag rekommenderar magnesiumblock. Du kan köpa ett paket med åtta magnesiumblock här. Det kommer räcka dig i ett decennium.

Alternativet är flytande magnesium. Det räcker inte lika länge och ger inte riktigt lika bra grepp som magnesium i blockform, men dammar i gengäld inte.


 

Träningstillbehör tyngdlyftarskor Tyngdlyftarskor: För styrketräning rekommenderar jag generellt platta, stumma skor. Undantaget är för knäböj (och dess olika varianter), samt de olympiska lyften, då du kan behöva en tyngdlyftarsko med klack.

Den hårda klacken gör det enklare att komma ned djupt i knäböjen, och skon är i sig mycket stabil. Skon jag rekommenderar och använder själv är Adidas Power Perfect 2. Den håller mycket hög kvalitet och är riktigt prisvärd. För mer information kan du kolla inlägget om tyngdlyftarskor.


 

Träningstillbehör Wrist wraps Wrist wraps: Det här är ett par handledslindor av GASP som jag använder vid tunga pressar. Det här är inte direkt något måste, men vid vissa perioder kan jag tycka att de är sköna att ha.

Styrketräning med fria vikter kommer att stärka ditt grepp och dina handleder, men även om handlederna blir starkare kan det vara skönt att avlasta dem ibland.

Du kommer inte att få veka handleder för att du använder handledslindor på några av dina tunga lyft, de kommer stärkas av allt annat du gör ändå.

De jag använder heter GASP Hardcore Wrist Wraps och är av hög kvalitet.


 

Träningstillbehör bälte för styrkelyft Styrkelyftsbälte: Precis som handledslindor är ett bälte inget måste. Funktionen hos ett bälte är att det ökar buktrycket du skapar när du lyfter. Du spänner bålmusklerna mot bältet, och bältet hjälper dig skapa ett högre tryck inne i buken. För de flesta innebär detta att de kan lyfta ungefär 5-10 % mer.

Ett bälte ökar dock inte nödvändigtvis säkerheten i ett lyft, så att köpa det för att du är orolig över ryggen är fel anledning. Åsikter går isär, men min personliga ståndpunkt är att om du inte ska tävla i styrkelyft behöver du aldrig använda ett bälte. Om du ska tävla: Använd bälte på tävling och träna med det emellanåt så att du är van vid det.

Sveriges (världens?) bästa styrkelyftsbälten görs av lädermakaren Yngve Wahlander och du kan beställa dem från Wahlanders.se. Du kan till och med välja att få dem graverade. Ett något billigare alternativ är GASP Training Belt som jag inte har testat själv, men verkar ok.


 

Träningstillbehör dragremmar Dragremmar: För extra tung ryggträning. I de allra flesta fall rekommenderar jag att du gör all din träning utan dragremmar, då det kommer att stärka ditt grepp. Så länge du använder magnesium och ägnar dig åt övningar som marklyft, skivstångsrodd och chins så kommer du att bygga upp starka händer och ett bra grepp.

Med det sagt finns det helt klart tillfällen då dragremmar kan vara motiverade. Även hos någon med starka nypor kan dragremmar innebära att du kan prestera lite bättre i dragövningar, och det kan alltså leda till ett större träningsstimuli för ryggmuskulaturen.

Jag beställde mina (mycket hållbara) dragremmar från Wahlanders (X-strong) i samband med att jag köpte bälte, men det finns även en bra variant av märket Better Bodies.

Träningsredskap

Det här är olika redskap för träning, och passar i synnerhet dig som vill kunna göra en del av din träning hemma.

Träningsredskap kettlebell

Kettlebells: Mitt favoritredskap för att träna hemma. De kommer i storlekar från 4 till 48 kg, och du kan träna hela kroppen med dem.

Jag äger en mängd kettlebells i flera storlekar, och tränar med dem flera gånger i veckan. De bästa kettlebells jag testat är av märket Dragondoor, och du kan köpa dem på Kettlebell Center.

Klicka här för att läsa en introduktion till kettlebellträning, och här för tips på hur du väljer vikt på din kettlebell.


 

Träningsredskap chinsstång

Chinsstång: Ett redskap för dig som vill styrketräna hemma i form av chins. Stången till vänster är Casall Chin-up Bar, och monteras inuti en dörrkarm med hjälp av två små fästen som du skruvar fast.

Ett alternativ är stången av märket Iron Gym som ”hängs” på dörrkarmen och sitter uppe med hjälp av hävstångseffekten. Bägge typer av stänger anges ha 100 kg som maxviktgräns. Jag äger ingen själv men har testat bägge och gillar dem.


 

Träningsredskap Captains of crush

Grippers: Ordentlig styrketräning med fria vikter kommer att ge dig starka nypor tack vare de dragövningar du gör. Om du ändå vill lägga in en extra växel i greppträningen kan du skaffa dig grippers. Och då talar jag inte om såna där grippers från Casall som du kan göra 200 reps med – utan riktiga, tunga grippers, där du gör samma repetitionsantal som vid styrketräning.

De mest populära grippers är av märket Captains of Crush. De har ungefär ett dussin olika svårighetsgrader, och det finns en guide som hjälper dig välja rätt om du följer länken i namnet. Den tyngsta är CoC #4, och den har bara ett fåtal personer i världen lyckats stänga. Magnus Samuelsson, bland annat.

En varning bara: Det är lätt att överträna sig och få ont i händerna. Om du redan styrketränar flera gånger i veckan så räcker det förmodligen för de flesta med ett gripperspass i veckan. Själv tränar jag med CoC #1.5 i nuläget. Du kan köpa Captains of Crush här.

Som sagt, den här sidan kommer att uppdateras med fler saker jag finner nyttiga framöver, bland annat böcker om träning och kost.

Stay tuned!