opererad Daniel Richter

I väntan på träning!

Så bränner du fett och bygger muskler

Nu har jag inte skrivit ett personligt inlägg här sedan den 11:e augusti förra året, så bara för att ge något livstecken kommer här en liten uppdatering av nuläget.

I listform.

  • Operation. Jag opererade mitt navelbråck för sex dagar sedan! Jag är väldigt ivrig att komma igång med träningen (särskilt bänkpressen) men skyndar långsamt och försöker vänta ut det så länge som möjligt.
  • 45 dagar, eller 6½ vecka. Det är vad det är kvar till serietävling 2 här på Lunds TK, där jag ska vara med och bänkpressa. Och försöka bita mig närmre de där ödesmättade 150 kilona. Se punkten ovan angående ivrighet.
  • Knappt två veckor. Det är så länge mina kontorsaxlar klarade av Josef Erikssons bänkprogram, som innebar mer än en dubbling av träningsvolymen jag har gjort tidigare. Philip är dock tapper och kämpar på. Väldigt tråkigt, för jag tyckte det var ett kul program, och jag hade gärna sett vad det gett för resultat. Annat än överansträngning, då. Snällt av Josef att ta sin tid med oss, i varje fall.
  • Massor av singlar och klossbänk. Är vad jag är sugen på nu. Jag är nyfiken på att utforska den superspecifika änden av träningsspektrumet för att se hur det känns och fungerar för mig. Lite inspirerad av Loennekes tal om ”exploit the test” på twitter, lite inspirerad av den där studien om att maxa i knäböj varje dag (som det kommer en artikel om, om två veckor) och lite utav den där studien som visade på bra gains av att lägga till tunga partiella rörelser.
  • Ocklusionsträning. Av biceps och triceps, utan att spänna den opererade rectus abdominis. Det är vad jag avreagerar mig med så länge.
  • Två år. Min dotter fyllde två år i förrgår. Fantastiskt! Jag älskar dig, Anja.
  • Årsmöte. På Lunds TK, dit är vart jag ska nu.
  • T-shirts. De har vi uppdaterat med nya varianter, och du hittar dem här: styrkelabbet.se/tshirt. Vänta dock lite med att beställa – det är nämligen fri frakt (spreadshirt som bjuder) mellan 31/3 och 4/4! 🙂

På återseende! 🙂

Daniel Richter Styrkelabbet

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

8 kommentarer

  1. Carolin

    Är det den 13 maj då det ”avgörs” för din del?
    Ska bli intressant att följa din kommande träning nu.

    • Daniel Richter

      Beror på vad du menar med ”avgörs”. 😉 Nästa tävlingstillfälle för min del är 13:e maj!

      Jag hoppas på att kunna dra igång med träningen snart, är väldigt sugen.

  2. Henrik Harding

    Lycka till! Med rehab och allt.

    Förslag till träningsprogram för bänken – 150. Varje pass försöker du på 150. En etta. Tre ettor? Förr eller senare måste du lyckas. 🙂

    Verkar rimligt tycker jag.

    Undrar om du lyckas bänka 150 före Philip?

    • Daniel Richter

      Alltså, att köra lite klossbänk på 150 kg känns ju inte helt orimligt i alla fall! 😀

  3. Emil

    Har själv lite bråck men övertygat mig själv om att det inte är värt en operation i nuläget.
    Hur var operationen? Hur länge måste man vila och allt sånt där? Gjorde mycket ont? :S

    • Daniel Richter

      Jag kom dit klockan 10, och åkte hem ca kl 13-14. Sövdes med narkos, vilket jag tror är standard.

      Var lite öm i några dagar efter, men inget farligt.

  4. Natalie Morgenstern

    Hej,
    Vad får ni/du för restriktioner o info om återhämtningstid för att fullt kunna återgå till träning/styrkelyfts-relaterad belastning efter navelbråckop alt bukdiastasop? Har flera patienter som inte har kirurger med erfarenhet kring detta o rek blir vaga… en del får belasta fullt efter 1 mån andra efter 6 mån…
    Förstår att det skiljer beroende på ingreppets omfattning men finns ngra klokheter här jag kan använda mig av?
    Med vänlig hälsning,
    Natalie
    Fysioterapeut
    Fysiokliniken idrottsmedicin

    • Daniel Richter

      Hej!
      Rekommendationerna från min kirurg var just väldigt vaga, och det kändes mer som att jag lade orden i munnen på honom när jag försökte föreslå hur jag skulle återgå till tung träning.
      Men han föreslog till exempel lätt jogging efter en vecka, och trodde att mitt förslag om att vara igång nästan för fullt igen efter en månad var rimligt. I övrigt fick jag rekommendationen att gå efter smärta.

      Sedan, ganska motsägelsefullt, så utspelade sig det här meningsutbytet precis före jag skulle gå:
      Jag: ”Men, kan jag lyfta min dotter på 15 kg redan ikväll?”
      Kirurgen: ”Jadå! Du kan inte lyfta sönder det här!”

      Jag har fått ganska mycket kommentarer av andra som gjort navelbråcksoperation, och det verkar generellt som att de flesta är igång nära 100 % igen efter en månad.

      Så, det är vad jag har att gissa mig fram på.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelHur stort kaloriunderskott kan man ligga på under en deff utan att tappa muskelmassa?