Vibram FiveFingers: Bra skor för styrketräning

Det här inlägget handlar om ett par skor som jag tycker passar bra för flera typer av träning, och som jag själv använder vid alla mina styrketräningspass.

Jag talar om Vibram FiveFingers, den minimalistiska skon som populärt har givits det självemotsägande namnet ”barfotasko”. 

I det här inlägget berättar jag varför jag använder FiveFingers, och när jag tycker att de passar.

Vad är Vibram FiveFingers?

Egenskaperna varierar lite mellan modellerna, men alla FiveFingers har några saker gemensamt:

  • De har en tunn men stark sula som skyddar mot vassa saker och håller dina fötter hela
  • De har separata utrymmen för varje tå
  • De är följsamma och erbjuder stor rörelsefrihet för foten

Vad som skiljder de olika modellerna åt är till exempel snörning, material, tjocklek, och design.

Nedan ser du ett exempel på modellen Bikila, som är speciellt utformad för löpning:

Vibram FiveFingers Bikila

Varför använda FiveFingers?

Anledningen till att jag gillar att träna i FiveFingers är helt enkelt för att jag tror att foten klarar sig bäst själv.

Ibland är det dock alltid inte lämpligt eller praktiskt att gå barfota, och då är FiveFingers det bästa alternativet.

Dina fötter består av mängder av muskler, senor och ben. De är smidiga och finkänsliga, men kan ändå motstå stor belastning. Dessutom har dina fötter mängder av nerver som hela tiden ger dig information om underlagets egenskaper och din kropps position.

Det bästa sättet att sabba all den här avancerade mekaniska och sensoriska förmågan är att sticka ned fötterna i ett par tjocka och vadderade, mjuka skor där du fråntar dem all kontakt med omvärlden.

Med en tjock kudde på 1-2 cm till sula har du dessutom något som komprimeras och gör att du svajar när du ska knäböja eller marklyfta. Personligen tycker jag det är ett ganska dåligt tillfälle att stå ostadigt när du har några hundra kilo över axlarna. En egen teori är dessutom att risken att stuka foten ökar markant så fort foten börjar komma upp över marken som den gör med en hög sula. Ingen har väl någonsin stukat foten barfota?

Hursomhelst: Vid styrketräning tror jag att det överlag är viktigt att ha en god kontakt med marken. Det innebär bland annat att när du skickar kraft via benet ned till marken så ska du inte först behöva komprimera en kudde under foten, utan kraften ska utvecklas direkt. Hur du sedan löser detta bäst i andra idrotter kan variera, och kan ske genom en hård tyngdlyftarsko eller tunna sprintskor. Det finns säkert tillfällen då en kudde under foten kan vara bra, men för de flesta fall tycker jag det känns som en rimlig tanke att foten är gjord för att klara sig på egen hand.

Sprinter med tunn sko

Både när jag tränar och när jag är ute och leker i skog och mark föredrar jag egentligen att vara barfota, men det är inte alltid det är praktiskt möjligt. På gymmet där jag tränar är det till exempel inte tillåtet, och vid styrketräning tycker jag ofta att den ökade friktionen av sulan är bra att ha.

Jag vill trycka på att jag alltså inte tycker illa om så kallade tyngdlyftningsskor. Dessa är skor som har en förhöjd klack, men i övrigt är väldigt stabila och hårda. De kan göra underverk för din knäböj genom att göra det mycket lättare att komma djupt, och för de olympiska rörelserna ryck och stöt är den typen av sko nästan en förutsättning.

Det är alltså snarare en mjuk och stor sula jag ondgör mig över i träningssammanhang, och då går jag mycket hellre barfota.

En lirare som förresten gillade att träna barfota är den gamle bjässen Arnold:

Arnold marklyfter barfota

Han menade att styrketräning barfota stärker fotvalvet och fötternas muskler, och att ett par starka fötter i slutändan ger dig en stabilare bas att lyfta ifrån.

Det var egentligen allt jag hade att säga om skor och FiveFingers, så om du bara var ute efter informationen kan du sluta läsa nu. Du som dock är sugen på att köpa ett par kan fortsätta läsa. Eftersom det kan vara lite lurigt att välja rätt modell och framförallt rätt storlek så har jag skrivit ihop en kort köpguide här under.

Så väljer du vilka FiveFingers du ska köpa

Hos Kettlebell Center kan du köpa ett par olika modeller, och jag tänkte nämna tre av dem här:

  • Lontra (Dam/Herr) är en vintermodell och klarar sig bra mot kyla och väta. Är varmare än andra modeller och isolerar bra mot marken.
  • Bikila (Dam/Herr) är en lätt sko som är gjord för löpning. Den har mönstrad sula och en snörning som smiter åt kring foten.
  • KMD Sport (Dam/Herr) är en sko som är speciellt utformad för att ge bra grepp i alla riktningar, och passar många typer av sporter. Bra för styrketräning!

Att hitta rätt storlek är inte så krångligt som du kanske tror. Mät din längsta fot från häl till längsta tå, och använd tabellen som finns på Kettlebell Centers sida för att se vilken storlek som passar. Svårare än så är det inte!

Jag hoppas att det här inlägget gav dig åtminstone någon ny insikt. Förhoppningsvis innebär det att ytterligare några personer lämna sina mjuka och studsiga skor hemma när de går till gymmet.

Hur är det med dig, vad brukar du ha på dig för skor när du tränar? Har du ett par Vibram FiveFingers kanske? Lämna gärna en kommentar!

Så bränner du fett och bygger muskler

86 tankar på “Vibram FiveFingers: Bra skor för styrketräning”

  1. Även jag kör ”halv-barfota”, Inov8 Bare XF-Lite 210. Sjukt sköna och inget drop på dem. Känns väldigt bra att styrketränna med dem och känns ”naturliga” att ha på sig. Det är väl deras crossfit doja så dem är rätt mångsidiga. Jag är nöjd med andra ord! 🙂

  2. Intressant läsning! Styrketränar själv alltid i vanliga gymnastikskor (med rejäl sula), men skulle behöva stärka dem och kanske är detta ett bra alternativ. Har funderat lite på lyftarskor, men kanske är detta är ett bättre alternativ?

    Förresten, har stukat foten barfota ett antal gånger, dock alltid i samband med några mer eller mindre kloka hopp 😛

    • Tjena Martin!

      Jag tycker absolut att du ska testa att styrketräna i ett par tunna skor. Lyftarskor är bra om du saknar rörligheten eller vill göra ett visst utförande på knäböjen, men annars föredrar jag tunna.

      Haha, det var ju typiskt att du hade lyckats med det. Kanske exceptionellt dålig fotkontroll? (Som du givetvis tar igen i andra kvalitéer!) 😉

  3. För min del kör jag med Chuck Taylors Converse all star. Förr i tiden (80-talet) så använde jag ett par brottarskor med väldigt tunn sula. Båda skomodellerna är/var valda av skäl som du anger i din artikel. I bänkpress så kan vanliga lyftarskor med klack (eller finns inte dom längre? :-)) vara bra för en del människor. Speciellt vid marklyft så anser jag att tunn sula har en väldigt stor betydelse.

    • Converse är faktiskt inte så dumma till styrketräning! Det enda som bär mig emot är att de har så förbaskat trångt utrymme för tårna… Men jag har allt knäböjt mina beskärda kilon i ett par svarta sådana. De är ju i alla fall snygga! 🙂

  4. Instämmer helt i detta. Jag tränar i FiveFingers Bikila, både löpning och på gymmet. Jag köpte dom dock främst för att jag vill ha barfotakänslan när jag kör marklyft och knäböj. Funkar hur bra som helst tycker jag, lyfta i vanliga löparskor t.ex. tycker jag känns väldigt vingligt och allmänt obehagligt. Mina Bikila har dock inte den snörningen du pratade om utan en enkel kardborre. Kostade 790 tror jag på addnature, i stället för 1500 på Naturkompaniet. Så det kan vara värt att kolla på internet.

    • Jag är grymt sugen på att skaffa mig ett par Bikila! Men känns som att jag får förstöra det paret jag har först… 😉

      Jag tror det är som så att paret på bilden ovan heter ”Bikila LS” och är en lite nyare modell, som bland annat har snörning…

  5. Vet nån om det five fingers är bra även för oss som pronerar? ”Alla” har sagt att jag behöver stöd åt fotleden för att inte få ont i eller kring knäna, men alla stöd och all dämpning är ju inget som tränar benens balanserande muskler precis…

    • Pronation handlar ju mer om löpning än gym förstås, men den allmänna uppfattningen bland folk som talar för mer barfotalöpning är att foten tar hand om det där själv om man låter den göra det. Mjuka skor gör att man landar på hälen och det är då pronationen blir skadlig. Innan 70-talet sprang alla med minimalistiska skor, men efter det har skadorna ökat dramatiskt. T.ex. olympiska marathon för över 100 år sedan, hur gjorde dom när inte Löplabbet fanns liksom 🙂 Källor finns bl.a i boken Born to Run som alla bör läsa. Ett tips är dock att börja i mindre skala när man är ovan.

    • Det kan jag tyvärr inte uttala mig om med säkerhet, Marcus. Jag känner till argumenten som Patrik tar upp här ovan, och tror att det kan ligga något i det, men det är bara spekulering från min sida.

      Är det bara på gymmet spelar det ju som Patrik säger ingen större roll om du pronerar, så då kan du ju passa på att träna fotmuskulaturen lite genom att gå barfota eller i minimalistiska skor.

      • Om man är noga med att knät kommer rakt över foten vid tex knäböj så brukar inte foten pronera. Det gäller dock att vara medveten om vad som händer vid träningen för annars ramlar hålfoten ner av gammal vana. Detta stärker fotens muskler.
        Gillar bilden på när Arnold tränar barfota.

  6. Jag kan rekommendera Aquasocks för 149:- på simbutiken.se. Jag har dem både på gymmet och i löpslingan. Som det står på websidan är skorna/mockasinerna stora i storlekarna. Det finns en liten kompressliknande kudde vid hälen under innersulan som jag har skrapat bort.

    • Hans bälten har jag varit inne och sneglat på förr. 🙂

      Jag antar att poängen med tofflorna främst är att ge lite friktion?

      • Japp. Precis så. De ger ju inget extra stöd eller så. Viktigaste anledningen är fiktionen. Den näst viktigaste anledningen är att reglerna kräver nån form av sko.

  7. En dämpad löparsko ökar skaderisken vid exempelvis tunga böj genom att man blir instabil. Sen är det olika beroende på teknik om man lyfter bäst med platt sula eller en liten klack. Vid marklyft förstör en klack tekniken genom att skifta balansen framåt. Vilket leder till att vikten pendlar ut framför dig och lyftet blir ineffektivt.

    • Jag håller helt med dig, men vill ändock lägga in en liten brasklapp om att vissa styrkelyftare faktiskt ÄNDÅ föredrar att marklyfta med någon form av styrkelyftssko/tyngdlyftarsko.

  8. Tja! Jag är smått intresserad av att införskaffa ett par FiveFingers. Mest för att jag har hört och nu läst här att det kan stärka fötterna. Jag är extremt plattfotad och tänkte att dessa kanske kunde hjälpa mot smärtan jag ibland får i fötterna och göra så att jag blir lite mindre plattfotad. Någon som har erfarenhet om att ha dessa skor och vara plattfotad? Du Daniel som har hemsidan kanske t.o.m. känner någon som haft nytta av dessa skor?

    Mvh Viktor

    • Det vet jag tyvärr inte Viktor. Det här är verkligen inte mitt ämne och jag kan bara spekulera, men jag tycker åtminstone det låter som en hyfsad hypotes att plattfot kan uppstå på grund av svaga fotmuskler som inte orkar hålla uppe fotvalvet. Kanske är starkare fötter lösningen.

      Förhoppningsvis tittar någon annan som varit i din sits förbi och lämnar sin åsikt!

  9. Du fick mig överatald på att prova fivefingers. Så jag beställde precis ett par Vibram fivefingers: Komodo sport. 🙂 Återstår att se vad man tycker om dem.

    • Tack för tacket!

      Där ser man, då kanske jag också kan utvidga min skogarderob till fler än ett par utan att känna mig som en shopaholic. 😉

  10. Bra inlägg som vanligt. Jag kör också helst barfota eller fivefingers och jag har sett att det blir allt vanligare med fivefingers både i löparspåren och på gymmet de senaste åren. Bra bild på Arnold förresten:)

    • Hej Johan, alltid kul när du lämnar en rad!

      Mm, jag har observerat samma sak. Ska bli intressant att se hur trenden utvecklar sig över de kommande åren. Jag kan tänka mig att vi får en viss tillbaka-gång, men att många har tagit med sig ny kunskap om hur kroppen samspelar med olika skodon.

      Jo, men sen får man å andra sidan jobba lite för att hitta en dålig bild på Arnold, eller hur? 😉

  11. Tränar med ett Merrel sk barfota skor. Minns inte hela namnet. Sen jag började använda dem till all min träning och har utvecklat mer stabilitet o styrka i underbenen o vader.

  12. Styrketränar i Adidas Power Perfect II och det känns optimalt för de flesta övningar, men ska börja ta med mina Fivefingers för att ha att marklyfta i.

  13. När jag traskar runt i gymmet har jag ett par gamla väldämpade joggingskor som jag inte kan springa i. De är så löst knutna att jag lätt kan ta av dem när jag ska utföra övningarna. Gillar verkligen inte att ha skor på mig inomhus och hade helst varit barfota men det känns inte så fräscht så det blir strumpor på fötterna. Har funderat länge på att införskaffa ett par barfotaskor eller ett par lyftarskor (står med hälarna på viktskivor i knäböjen…) men har inte kommit längre än till funderarstadiet. 🙂

  14. Kör fivefingers då jag lyfter, merrell trail glove i vanliga livet, och Kinvara/FF för löpning. Problemet med att springa i tunna skor är för min del att benhinnorna på insidan benet aldrig tycks vara med på noterna. Oavsett hur långsamt jag trappar upp mängden i sk barfotaskor så kommer jag inte längre än 4 km innan det tar stopp.
    Förvisso är jag rätt tung, men å andra sidan torde ju mina senor o dyl vara van vid denna tyngd och detta då inte vara problemet? Har någon kanske en killer övning som kan hjälpa på lut?

  15. Kör uteslutande i ett par skor specialtillverkade för böj, från wahlander.se Grymt stöd för hela foten, platt sula och hård. Bästa skon jag testat, för styrkeövningar!

  16. Har två par KMD Sport. Ruskigt nöjd! Kör allt från löpning till marklyft i dem. Måste även tillägga att de också passar utmärkt till Crossfit!

  17. Hej!
    Jag är en dam på 46 år som gått och köpt en PT.
    Trodde aldrig jag skulle skriva något på en sådan här sida 🙂
    En grej som jag lärt mig är att när man ”greppar” så att fingertopparna vitnar och man samtidigt ”greppar” med tårna så sätts magen automatiskt igång och jag får en helt annan stabilitet och styrka. Därför ska jag köpa barfotaskor.
    Hej hej

    • Hej Britt-Marie!

      Det stämmer bra det, att greppa marken med tårna kan ha flera effekter på resten av kroppen. Jag tror dock att det är något som för många kommer av sig själv efter en tids träning, men har man aldrig testat det kan jag rekommendera det!

  18. Jag är rookie på gymmet och bara tränat m mina Bikila, tar ju bara 50 kg i knäböj/marklyft men jag står stadigt och känner varenda muskel i mina fötter! ????

  19. Intressant inlägg som vanligt! Har haft ett par inne- fotbollsskor för all gympa och gym i tio år nu. Italiensk toppkvalité. Till knäböj och olympiska lyft är det ett par do-win med stor sula som jag köpte av mikabsport i Staffanstorp.
    En klinisk studie jag hittade om barfotaskor visar på att man förstör skelettet i foten om man trappar upp så snabbt som tillverkaren rekommenderar. Funderar själv på att testa men skulle aldrig försöka mig på något vansinne som att springa distans i dem. Fötterna behöver nog ett par år av promenader och intervallträning för att anpassa sig. Jag följer ämnet med stor spänning.

    • Hej Simon, kul att du gillade inlägget!

      Mja, frågan om vad som är bäst för fötterna är komplicerad, och ingenting jag direkt vill ge mig in i en diskussion om. Min stående åsikt är ju dock att fötterna borde vara gjorda för att klara sig på alldeles egen hand, och därmed tycker jag det låter som en konstig tanke att man skulle behöva skor för att förflytta sig skadefritt.

      Nåväl, som tur är har vi alla möjligheten att ha precis vad vi vill på våra fötter! 🙂

  20. Några tjejer på gymmet har sånna här dojjor. De beskriver dem som ”lyftarskor släng er i väggen” och dyl 😉 Hehe jag kör på i strumporna jag 🙂

  21. I gymmet har jag Merell Pace Glove och vid löpning är det Fivefingers som gäller 🙂 Underbara skor! Till sommaren har jag investerat i Merell Wonderglove.

  22. Hur är dämpningen i dem? 🙂 Jag måste ju ha dämpning i skorna pågrund av att mina leder inte klarar smällar sådär jättebra pågrund av min reumatism. För tillfället kör jag med några dämpade Adidas just för att dämpa smällarna vid exempelvis jogginguppvärmningen.

  23. Testade att köra med enbart strumpor senaste gången jag gjorde knäböj m.m Fungerade jättebra, sedan var det ju gratis också!

  24. Jag kör med Puma handbollsskor med bra platt och stabil rågummisula för 350:-
    Nu behöver jag bara hitta ett par breda tyngdlyftarskor för böj och stöt då adidas har ungefär halva min fots bredd.

    • Vad gäller lyftarskor så har Do-Win i alla fall bra passform – och jag har också relativt breda fötter (adidas skor är ALLTID för smala för mig…).
      Se till att testa lite olika modeller!

  25. Läsvärd och informativ artikel Daniel!
    Måste dela med mig av feelingen efter en vecka med införskaffade Merrell.. ok det är inga Fivefingers men på god väg:) Läste först ”Born to run” boken och sedan din artikel- valet blev enkelt och vilken skillnad! Både i löpspåret (säger sig självt att det är annorlunda) men ffa vid styrkepasset!! Trodde faktiskt inte att det skulle vara så stor skillnad där.. Vilken effekt på benböj och marklyft!:)

  26. Vad anser du Daniel om sådana skor som exempelvis NIKE har som skall ha lite samma funktion som barfota skor? NIKE Free exempelvis… Går de att jämföra med FiveFingers skor?

      • Det tycker jag också! Men blev ändå fundersam 🙂 Har nu också beställt åt mig ett par FiveFingers KMD Sport! Skall bli intressant att prova! Tack för ditt svar Daniel!

    • Det tycker jag, men oavsett vad du väljer för skor är det viktigaste att du börjar med en väldigt liten träningsvolym och ökar den sakta.

  27. Tjenare! Jag skall börja köra ”starting strenght” och min första tanke var att testa med barfotaskor, och då hittade jag att du också gillade det och hade bloggat om det… Jag måste öva på tekniken på alla övningarna och dina tips kommer bli ovärderliga, upptäckte din sida igår!

    Köpte barfota skor idag på nätet och kommer ta kontakt med en atletklubb i Södertälje, som är en anrik klubb för lyftare av olika slag, där jag förhoppningsvis kan få bra hjälp med tekniken och dessutom är det billigt att träna det – 2000 kr per år, behövs ju inte direkt mycket redskap för starting strenght och efter ett år med att helt tappat lusten för styrketräning så hoppas jag nu komma igång igen med detta schema som känns spännande och kul , mer old school! Jag rekommenderar outdoorexperten (http://www.outdoorexperten.se/c-904-skor-kngor.aspx) för dig som letar barfota skor, bra priser, handlade där idag!

    • Hej Henrik!

      FiveFingers är definitivt en väldigt bra träningssko, och Starting Strength är ett jättebra träningsprogram.

      Det kan ta ett tag att få nog med rörlighet i fotleden för att göra knäböj i utan upphöjning under hälen, och ett jättebra alternativ då är att köra frontböj så länge. Träningseffekten av frontböj är lika bra som vanlig knäböj, men den kräver inte lika bra rörlighet i underkroppen.

      Lycka till!

  28. Kan bara instämma i att det är oerhört mycket skönare med stabiltiteten i ”barfota”-skor. Själv kör jag i FiveFingers KSO. Fantastiskt stor skillnad mot när man lyfter tungt i vanliga skor som bokstavligen trycks ihop till en skakig klump. Välskrivet och riktigt intressant som alltid!

  29. Jag blev också övertygad här, beställde ett par EL-X nyss. Verkar vara utförsäljning på FiveFingers på många sajter nu, Kettlebellcenter inräknat. Har väl kanske att göra med den senaste tidens nedskrivningar i media att göra, där det handlat om att folk skadar sig av dem i löparspåret. Finns väl fler än en orsak till varför en del skadar sig, men för min egen del tror jag att jag kommer att ha stor nytta av dem på gymmet!

    Tack för inspirationen! Mvh / Victor

  30. Jag har aldrig tyckt om vanliga skor. Körde med strumpor på idrotten i skolan, på sommaren är det barfota eller flipflop som gäller (även om flipflop inte är bäst i världen) och vinterskor är det värsta jag vet så gympadojjor får gå på vintern. Som om jag alltid har haft det i mig att fötterna jobbar bäst när dom är fria. Så jag är helt såld på bafotaskorna, köpte mina första par här nu för lite sen. Letar redan efter skor till gymmet och inför vintern. Bästa som gjorts! 😀

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.