Bokrecension: Kondition och uthållighet

I samarbete med SISU Idrottsböcker.

Det är dags för ännu en recension av en bok från SISU Idrottsböcker, och den här gången faller turen på Kondition och uthållighet av Filip Larsen och Mikael Mattsson. En bok som överraskade positivt och bjöd på en trevlig läsupplevelse!

Skulle du bli sugen på att köpa boken efter du läst recensionen, så får du 41 kr rabatt med koden styrkelabbet. Koden fungerar fram till och med 30 juni och går endast att använda 1 gång per kund.

Är detta Konditionslabbet?

Du kanske undrar varför jag överhuvudtaget läst en bok om konditionsträning? Svaret är tudelat: för det första är det ett centralt ämne inom all form av fysisk träning, och jag har sneglat på den här boken ett tag.

Det som gav mig sparken i röven att till slut läsa den var dock att den dök upp som kurslitteratur i en av distanskurserna jag läste (”Optimal konditionsutveckling” vid Linnéuniversitetet).

Boken gavs ut 2013 och är författad av Filip Larsen och Mikael Mattsson som båda är medicine doktor i fysiologi. Jag känner inte till Filip Larsen sedan tidigare, men jag följer Mikael Mattsson i olika medier, och han verkar minst sagt uppdaterad med det senaste inom konditionsträning. Utöver teoretisk kunskap har bägge författare även en stor praktisk erfarenhet av konditionsträning.

Om konditionsträning på hög nivå, i välsmaklig form

Boken i sig är cirka 300 sidor lång och uppdelad på 17 kapitel. Det låter mastigare än vad det är, eftersom SISU Idrottsböcker gör ett strålande jobb med att arbeta in förtydligande illustrationer och figurer. Du som gillar att se linje- och stapeldiagram över intensitetszoner, VO2-max hos utövare med olika träningsstatus, eller effekten av olika träningsupplägg kommer att få ditt lystmäte.

Olika mängd muskelmassa involverad i olika aktiviteter – vilket kommer påverka den centrala aeroba kapaciteten (hjärta, blodomlopp och lungor) olika mycket.

Boken tar avstamp i ett par mycket bra kapitel om grundläggande träningsfysiologi och träningsprinciper. Trots (eller tack vare?) att det är något av det mest basala inom träning, och trots att jag läst om det hundra gånger förr, så var de första två kapitlen (drygt 50 sidor) några av de jag uppskattade allra mest. Kanske också för att informationen i dem var så tydligt applicerbara även på styrketräning.

Därefter följer kapitel om vad som händer vid konditionsträning, och hur det skiljer sig mellan olika typer av konditionsträning. Du får läsa om vilka typer av anpassningar som sker i olika vävnader och platser i kroppen, om pulszoner och olika typer av distans- och intervallträning.

En vältränad idrottare kan arbeta längre vid en given procent av VO2-max än en otränad kan.

Detta utgör sammantaget drygt den första tredjedelen av boken. Nästföljande tredjedel är mer konkret:

  • Hur ska du planera din träning över veckan, säsongen eller året?
  • Hur individanpassar du ditt upplägg?
  • Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller vad du äter eller omgivningen du springer i?

Den här delen avslutas i två kapitel ägnade åt formtoppning respektive tävling.

Variation av en och samma långdistansidrottares syreupptagningsförmåga under en säsong.

Den sista tredjedelen är ”resten”. Här avhandlas återhämtningsstrategier, olika tester för att skatta din förmåga, riskfaktorer som är viktiga att vara medveten om, och till sist även ett kapitel om de positiva hälsoeffekterna av att träna kondition.

Slutsats

Den här boken är en riktig pärla för dig som konditionstränar. Även om den innehåller vissa konkreta träningsråd, så fokuserar den framförallt på en förståelse.

Hur fungerar egentligen olika typer av konditionsträning, och hur anpassar sig kroppen av dem?

Det är alltså en bok du bör läsa före du börjar leta efter det perfekta träningsprogrammet, eftersom den här kommer att ge dig grundförståelsen du behöver för att värdera och ställa olika träningsupplägg mot varandra. Så nära ett måste jag kan komma på att ha i din bokhylla som intresserad konditionsidrottare.

För tränare fyller den en god plats av precis samma anledningar: ju bättre du förstår den bakomliggande fysiologin och hur den anpassar sig till träning, desto bättre kan du förstå hur ett helt träningsupplägg kommer att påverka dina idrottare. En grundlig förståelse av det teoretiska ramverket är en förutsättning för kreativ, effektiv träning.

Trots att den här boken ligger utanför mitt främsta intresseområde var den en fröjd att läsa, och jag kan rekommendera den varmt till dig som själv utövar eller är intresserad av konditionsträning, eller dig som tränar andra.

Du hittar boken här och om du anger koden styrkelabbet så får du köpa boken till medlemspriset 369 kr istället för ordinarie pris 410 kr, och erbjudandet gäller till och med 30 juni, en gång per kund. Vi har som sagt ett samarbete med SISU Idrottsböcker, men vi får ingen provision på ditt köp.

Kondition och uthållighet – Filip Larsen och Mikael Mattsson

Mitt eget ex. Lite knöligt, skitigt och med många hundöron efter att ha följt med i ryggsäcken ett tag.

Marklyft Mambo - Slå nytt PB i marklyft!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.