Avsnitt 176: Allt om armhävningar – teknik, träningsdos och träningseffekt

Det är ordning på torpet igen och vi är tillbaka nästan live, efter Philips semester.

Planen var att snacka lite kort om armhävningar och sedan gå vidare till andra ämnen. Men efter att Daniel nämnde ämnet på Instagram, flödade det in så många lyssnarfrågor att vi snabbt hade underlag för ett helt avsnitt om bara armhävningar.

Och det var väl ändå på tiden? Det är lätt att glömma bort att armhävningar faktiskt finns med i arsenalen, när man är omgiven av roliga leksaker på gymmet hela tiden. Trots att armhävningar sannolikt var det första lyftet de flesta av oss försökte bemästra en gång i tiden.

Så välkommen. I dagens avsnitt går vi igenom allt ifrån hur du ska träna armhävningar till vad du kan testa om du ännu inte klarar en enda, eller om du får ont i axlarna, armbågarna eller handlederna.

Sist men inte minst: Rabattkoden hos Gymgrossisten, som vi nämner i avsnittet, är STYRKELABBET200. Den gäller t.o.m. söndag 19 maj 2019 och ger dig 200 kr rabatt på alla onlineköp för minst 800 kr. Vi får självklart en liten provision om du använder koden, men det blir inte dyrare för dig.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 05:50 – Dagens ämne: Allt om armhävningar (inklusive era vanligaste frågor)

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



2 tankar på “Avsnitt 176: Allt om armhävningar – teknik, träningsdos och träningseffekt”

  1. Hej Daniel och Philip!
    En fråga till er om hur mycket löpning påverkar träningen.
    Jag är en ung man som mest tränat periodiskt och helst löpning.
    Sedan jag träffade min flickvänn som styrketränat länge och lyssnar på er har det blivit mycket fler pass på gymmet och mycket färre pass med springskorna.
    Jag har försökt att inte kombinera löpning och styrketräning på samma dag och snittar just nu 5-6 träningstillfällen i veckan med runt 50/50 av varje. (alltid tre styrkepass, mellan 2-3 springpass eller 2 springpass och några timmar klättring)
    Tidigare i mitt liv när jag prövat att ”gå på gymmet” brukade jag börja med 15min löpning på bandet. Inte i ett arbetstempo men inte sprintsnabbt heller, utan något som skulle va utmanande en hel mil men inte 15min. Detta upplevde jag gav väldigt bra resultat att få en bit löpning varje dag.
    Hur mycket tror ni detta skulle påverka min styrketräning just nu om jag började med det? Om väldigt lite skulle jag vilja börja med det igen som uppvärmning hellre än att göra det på slutet efter styrkepasset även fast jag hört att det är bättre med kondition efter styrka.

    MVH
    Erik

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.