Ägg – hjärtats värsta fiende eller bara överdrivna studieresultat?

Ägg ökar risken att dö i hjärtsjukdom!

Den som inte tältat ute i vildmarken den senaste veckan känner säkert igen den rubriken. Den kommer från medias tolkning av en studie som publicerades i den ansedda tidskriften The Journal of the American Medical Association (JAMA).

Studien rapporterar att både ett ”högt” äggintag och ett högt kolesterolintag är kopplat till ökad risk för att drabbas av och dö i hjärtsjukdom. Man tittade på sex kohortstudier med totalt nära 30000 deltagare, som självrapporterat sina kostvanor vid början av dessa. Under i genomsnitt 17,5 år drabbades deltagarna av 5400 kardiovaskulära incidenter och 6100 dödsfall.

Varje 300 mg stor ökning av kolesterolintaget, alla dietära källor inräknade, var kopplat till 17 % större risk för att drabbas av något medicinskt problem relaterat till hjärta och kärl och 18 % ökad risk att dö. Vuxna individer som åt 1½ ägg om dagen hade en något ökad risk att drabbas av hjärtsjukdom.

Finns det anledningar att oroa sig baserat på rubrikerna den här studien orsakat? Nej, det tycker jag inte. Det här är en så kallad poolad analys som fann en signifikant koppling mellan kolesterolintag och risk för hjärtsjukdom, varken mer eller mindre. Den säger inte att ägg ger hjärtsjukdom.

Forskarna skriver själva i klartext i studien – ”the study findings are observational and cannot esablish causality”. Studien säger inget om orsakssamband, att det är ägg som har orsakat den observerade riskökningen.

Många svagheter i studien

Det finns många stora begränsningar och svagheter med studien, som gör att den inte rättfärdigar några sensationsrubriker.

Slutsatserna baseras på en enda självrapportering som gjordes upp till 31 år sedan av hur kosten såg ut. Sedan har man förutsatt att deltagarnas ägg- och kolesterolintag sett ut som den där dagen för många år sedan ända fram tills hjärtproblemet eller dödsfallet rapporterades. Deltagarnas faktiska kost har inte kontrollerats på något sätt.

När 30000 personer självrapporterat hur kosten ser ut, hur stor är chansen att de rapporterna blir korrekta? Inte speciellt stor. Folk har generellt sett väldigt dåligt koll på vad och hur mycket de stoppat i sig.

Det här är en amerikansk studie. I en studie som publicerades för två år sedan där deltagarna var från Kina, såg man det omvända resultatet. Där var ett intag av ett ägg om dagen kopplat till signifikant lägre risk för hjärtsjukdom. Där tittade man dessutom på data från 500000 individer, fler än 10 gånger så många och ett bättre underlag.

Tyder kanske skillnaden mellan USA och Kina när det gäller äggintag och risken för hjärtsjukdom på att det egentligen är livsstilen som helhet och inte ett ägg hit eller dit som påverkat?

Frågan är varför man lägger skulden på ägg överhuvudtaget. Inget med just ägg sticker ut när man tar hänsyn till kolesterolintaget som helhet. Det är alltså ”kolesterol” som borde ersätta ”ägg” i rubrikerna. Om det nu inte är någon annan livsstilsfaktor som man inte tagit hänsyn till som ligger bakom riskökningen, som man inte justerat sin statistiska modell för. I sådana fall säger studien i princip ingenting.

Man ska påpeka att forskarna själva medger och räknar upp en rad brister i studien och uttryckligen säger att den inte visar orsak – verkan. Egentligen är det media som borde skämmas. Media som antagligen inte läst mer än sammanfattningen av studien eller inte har förstått vad de läst. Eller struntat i det och skapat sensationsrubriker ändå.

Forskarna ska dock ha en känga för att de skrivit om bristerna i studien, men sedan tagit i princip triviala sannolikheter uttryckta som hasardkvoter och blåst upp saker och ting i presskonferenser och fått det att låta som att ägg i sig är vad som orsakat den observerade högre risken.

Ökar ägg risken för hjärtsjukdom? Inte enligt de översiktsartiklar och meta-analyser som finns och går igenom den samlade forskningen på området. Den här studien ger inte heller något stöd för något slags orsakssamband.

Ägg är ett av de mest kompletta livsmedlen som finns, fyllda med värdefulla näringsämnen och fullvärdigt protein. Med största sannolikhet kan du fortsätta nyttja dem som en del av din kost, och då inte begränsat till något enstaka ägg per vecka.

Referens:

JAMA. 2019;321(11):1081-1095. Associations of Dietary Cholesterol or Egg Consumption With Incident Cardiovascular Disease and Mortality.



7 tankar på “Ägg – hjärtats värsta fiende eller bara överdrivna studieresultat?”

    • Vilka åsikter? SLV har ju i princip exakt samma åsikter som denna artikeln.

      SLV om Ägg och kolesterol: ”Ett normalstort ägg innehåller mellan 170-200 mg kolesterol, vilket är relativt mycket. Men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om. ”

  1. Hos en person som redan har ett högt LDL kolesterol, så påverkas inte värdet särskilt mycket av ett extra ägg om dagen. Har du däremot ett lågt värde, så kommer ditt kolesterolvärde öka av att du äter ett ägg.
    Ska man vara helt säker från hjärt och kärlsjukdomar så behöver ditt kolesterolvärde ligga under 150 mg/dl.
    Äter du regelbundet ägg och andra produkter med en hög andel mättat fett och kolesterol så kommer du ligger långt över 150 mg/dl.
    Så slutsatsen är att om man vill vara säker på att inte dö i hjärt och kärlsjukdomar så bör man undvika att äta ägg.

      • Här är ett långt citat från en ny och uppdaterad review-artikel som går igenom de observerade effekterna av äggintag på kolesterol och blodfetter från kontrollerade studier. Här ingår studier på personer som redan har problem med blodfetter och kolesterolvärden. Resultaten indikerar att ägg inte påverkar negativt och i vissa fall snarare förbättrar deltagarnas värden.

        ”A meta-analysis study of 17 randomized control trial studies conducted from 1974 to 1999, revealed that the addition of 100 mg of dietary cholesterol increased the total/HDL cholesterol ratio [59]. On the contrary, in a randomized controlled trial, Missimer et al. [60] found that the intake of two eggs per day did not have an adverse effect on heart disease biomarkers compared to the intake of oatmeal cereal. There was an increase in both HDL and LDL cholesterol, and therefore the LDL/HDL ratio, a marker to high risk of heart disease, remained constant, and thus the net cardiovascular risk did not increase. In the agreement, a randomized controlled trial (DIABEGG) compared the intake of a high-egg diet (2 eggs/day) with a low-egg diet (less than 2 eggs/day). The results showed that there were no differences in total cholesterol, LDL cholesterol or glycemic control in overweight and obese prediabetic or patients with type 2 diabetes [61]. Furthermore, to investigate the effects of egg on endothelial functions in patients with coronary heart disease, Katz et al., conducted a randomized, single-blind, cross-over, controlled trial for 6 weeks to compare breakfast containing 2 eggs, egg beaters, or a high carbohydrate breakfast [62]. The results indicated that there were no differences between groups in regards to lipids, flow-mediated dilation, systolic and diastolic blood pressure or body weight. Similarly, in a long-term randomized control trial, van der Made and colleagues [63] compared the consumption of lutein-enriched egg yolk in a buttermilk drink with a placebo group for one year. The authors reported that total cholesterol, LDL, and HDL cholesterol, as well as the total cholesterol to HDL cholesterol ratio, were not different between the two groups. Similar findings were reported in a randomized controlled trial comparing the intake of three eggs per day to Choline Bitartrate Supplement in healthy young men [64]. The study found that HDL-Cholesterol to LDL-cholesterol was maintained, indicating that exogenous cholesterol intake downregulated Sterol Regulatory element binding protein-2, and HMG-CoA reductase expression, thereby reducing endogenous cholesterol synthesis and thus maintaining the LDL/HDL ratio constant [64]. Blesso and colleagues conducted a randomized controlled trial (n = 40) where participants with metabolic syndrome were randomly assigned to either 3 whole eggs/day or yolk-free egg substitutes for 12 weeks, and both groups maintained a carbohydrate-restricted diet (25–30%) [65]. The authors reported that participants who consumed whole eggs showed an improved lipid profile and decreased insulin resistance [65].”

        Här är hela artikeln:

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6024687/#B65-nutrients-10-00780

        • För övrigt låter det mindre sannolikt att man skulle kunna vara helt säker på att inte drabbas av hjärtsjukdom bara för att man undviker ägg, oavsett påverkan på kolesterolvärdena. Jag tror inte att det är den enda riskfaktorn för hjärt- och kärlsjukdomar. Inte ens den största.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.