Kvinnor och träning

Bokrecension: Kvinnor och träning

I samarbete med SISU Idrottsböcker.

Det har blivit dags för mig att recensera ännu en bok från SISU Idrottsböcker, och denna gång faller turen på Kvinnor och träning, av Lisbeth Wikström-Frisén och Anna Nordström.

Låter Lisbeths namn bekant? Studien som väckte uppmärksamhet för några år sedan, där de fann att kvinnor som styrketränade hårdare under de första två veckorna av sin menstruationscykel fick bättre träningsresultat jämfört med annan fördelning av träningen, det var hennes doktorsavhandling.

Lisbeth och Anna arbetar båda två på Umeå universitet; Anna är professor i folkhälsovetenskap och docent i idrottsmedicin, Lisbeth är medicine doktor i idrottsmedicin och undervisar på tränarprogrammet samt forskar inom området kvinnor och träning.

Varför behövs en bok om kvinnor och träning?

Det finns ingen bok som heter ”Män och träning”, och det kommer förmodligen aldrig att skrivas heller. Det beror på att mannen ofta får representera människan inom träningsforskningen, där 80–90 % av alla studier utförs med män som deltagare.

Nu är det inte nödvändigtvis så stora skillnader mellan könen ur ett träningsperspektiv: de alla flesta skillnader mellan män och kvinnors prestation och kapacitet förklaras av skillnaden i kroppsstorlek och muskelmassa. En man och en kvinna med lika stor muskelmassa är ur ett träningsperspektiv tämligen lika.

Men det finns vissa skillnader. De två största är:

  1. Menstruationscykeln med dess cykliska variation av hormoner, och
  2. Graviditet och de förändringar den medför under och efteråt.

De två ovanstående faktorerna kan påverka träningen, men omvänt kan också träningen (och kosten) påverka ovanstående.

Kvinnor och träning är en grundläggande bok om träning, specialinriktad på just kvinnor genom att ta hänsyn till de egenskaper som är särskilda för dem. Den är därför en väldigt bra grundläggande bok för dig som är tränande kvinna, eller dig som tränar kvinnor.

Innehållet

Boken täcker såväl grundläggande träningsprinciper för både styrke- och uthållighetsträning, men lägger alltså till kvinnoperspektivet. De båda författarna har en gedigen bakgrund inom både forskning och eget idrottande, och boken vilar på precis samma två ben.

Nedan kan du se innehållsförteckningen:

Kvinnor och träning innehållsförteckning

Som du ser täcker boken, utöver allmänna träningsprinciper, även hur träningen kan eller bör förändras under menstruationscykelns gång, samt under och efter en graviditet.

Kort och lättläst

På SISUs hemsida benämns Kvinnor och träning som ett häfte, inte en bok, och det är nog en passande beskrivning. Den är 82 sidor lång, bunden med spiral och sidorna är strax större än pocketformat (cirka en halv A4). Tack vare ett välskrivet språk och bilder eller figurer på nästan varje sida, är den mycket lättläst.

Slutsats

Det är en kort bok, därför blir recensionen detsamma.

Min slutsats är den här: Det här är en bra, grundläggande bok för dig som själv är tränande kvinna, eller för dig som tränar kvinnor. Ingen bok täcker allt du behöver veta för att träna dig själv eller andra, men det här är en god början och boken täcker de viktigaste könsskillnaderna du behöver känna till ur ett träningsperspektiv.

Rekommenderas!

Du hittar boken här hos SISU Idrottsböcker!

***

Författare till kvinnor och träning

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelAvsnitt 145: Kan du träna förkyld? Är koffein bra för viktnedgång?