Styrkelabbet podcast relativ styrka

Avsnitt 89: Vi reder ut relativ styrka och vilka prestationer som är svårast

I dagens avsnitt snackar vi om relativ styrka! Vad är egentligen svårast: Att bänkpressa 50 kg vid 50 kg kroppsvikt, eller att bänkpressa 150 kg vid 150 kg kroppsvikt? Och vad finns det för sätt att jämföra det här på? Dessutom snackar vi lite om en ny meta-analys om träningsvolym för styrka!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 08:00 – Styrka relativt kroppsvikten – vem är starkast?
  • 14:00 – Allometrisk skalning
  • 18:50 – Wilkspoäng
  • 26:35 – Hur stor träningsvolym för styrka?
  • 35:00 – Lyssnarfråga: Träna knäböj och marklyft på samma eller separata pass?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

  1. Simpabimpa

    En liten fundering kring formlerna för relativ styrka

    Ni tar som exempel att man skulle dubblera en person och att viktökning då blir avsevärt högre än styrkeökningen eftersom den baseras på volym kontra styrkan som mäts på area. Vad jag inte får ihop riktigt är muskellängdens betydelse i den formeln eftersom den borde vara hyfsat beständig i vuxen ålder och inte kommer öka vid en dubblering av tvärsnittsarean för en muskel. D.v.s. längden borde väl vara (någorlunda) konstant i formeln, d.v.s. 2x2x1 och ge en likartad ökning av vikt och styrka..?

    • Daniel Richter

      Nej, för vikten ökar som en funktion av volymen, inte arean. Om du får en tjockare muskel, så blir den inte bara tjockare i en oändligt smal punkt i mitten, utan den blir tjockare i hela sin längd.

  2. Joar

    Hej vad är låten ni använder som signaturmelodi? Blir skogstokig för känner igen den men kan inte nämna den

    • Daniel Richter

      Hej!

      Introlåten heter ”Flaming Flares” och outrot heter ”Surf Diablo”! 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelDet viktigaste för bra träningsresultat!