Utfallsstöt

Utfallsstöt teknik och utförande

Tränade muskler

Utfallsstöt muskler som tränas i övningen

Primära

  • Främre axel

Sekundära

  • Rumpa
  • Framsida lår
  • Adduktorer
  • Ländrygg
  • Trapezius
  • Triceps
  • Mellersta axel

Instruktioner

  • Kom i utgångsposition genom att vända upp stången, eller lyfta ut den från en ställning. Greppa stången strax bredare än axelbrett, och låt den vila på axlarnas framsida.
  • Andas in och skapa ett lätt tryck i bålen.
  • Böj knäna lätt för att ta fart, och räta därefter ut dem explosivt för att skicka stången uppåt i luften.
  • Ducka under stången och fånga den på raka armar, med benen i en utfallsposition.
  • Kliv först bak med främre foten och därefter fram med bakre foten så att du står med fötterna jämsides igen, och kontrollerar stången på raka armar ovanför huvudet.
  • Släpp kontrollerat ned stången framför dig.

Kommentar

Utfallsstöt är en variant av överstöt, och skiljer sig från sittstöt och kickstöt genom att du fångar stången i en utfallsposition.

Utfallsstöten är den mest använda formen av överstöt i tyngdlyftningstävlingar. Troligen är detta för att utfallstöt gör det enklare att fånga stången djupt, samt att du får en bredare bas och därmed mer stabilitet.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.