Sittstöt

Sittstöt teknik och utförande

Tränade muskler

Muskler som tränas av övningen sittstöt

Primära

  • Rumpa
  • Ländrygg
  • Framsida lår
  • Adduktorer
  • Främre axel

Sekundära

  • Hamstrings
  • Trapezius
  • Underarmsböjare
  • Vader
  • Triceps
  • Mellersta axel

Instruktioner

  • Kom i utgångsposition genom att vända upp stången, eller lyfta ut den från en ställning. Greppa stången strax bredare än axelbrett, och låt den vila på axlarnas framsida.
  • Andas in och skapa ett lätt tryck i bålen.
  • Böj knäna lätt för att ta fart, och räta därefter ut dem explosivt för att skicka stången uppåt i luften.
  • Ducka djupt under stången och fånga den på raka armar, genom att böja på knäna likt vid en knäböj.
  • Ställ dig upp på raka ben igen.
  • Släpp kontrollerat ned stången framför dig, eller ta emot den på axlarnas framsida igen.

Kommentar

Sittstöt är en variant av överstöt, och skiljer sig från utfallsstöten genom att du behåller fötterna sida vid sida under lyftet. Ytterligare en variant är kickstöt, som liknar sittstöten men du fångar inte stången i en lika djup knäböjsposition.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.