Trapbarmarklyft med låga handtag

Instruktioner

  • Kliv in i stångens öppning och ställ dig så att handtagen är i linje med mittdelen av dina fötter.
  • Andas in, böj dig ned och greppa handtagen.
  • Håll andan, skapa ett lätt tryck i bålen och lyft stången.
  • Lyft stången med rak rygg tills du står helt uträtad.
  • Sänk kontrollerat stången tillbaka till marken.
  • Byt andetag, och upprepa.

Kommentar

Marklyft med trapbar är en variant av klassiska marklyft med rak stång. Att marklyfta med en trapbar innebär att du fördelar arbetet jämnare mellan höft- och knästräckare, och inblandningen av framsida lår ökar alltså vid trapbarmarklyft. Tack vare fördelaktigare hävarmar är de flesta något starkare i marklyft med trapbar kontra rak stång.

Många modeller av trapbars har handtag i två höjder. Att greppa de låga handtagen innebär en större rörelselängd för musklerna, och också ett större krav på rörlighet.

Tränade muskler

Primära

  • Rumpa
  • Framsida lår
  • Ländrygg

Sekundära

  • Adduktorer
  • Trapezius

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.