Styrkevändning

Styrkevändning teknik och utförande

Tränade muskler

Muskler som tränas av styrkevändning

Primära

  • Rumpa
  • Ländrygg

Sekundära

  • Framsida lår
  • Adduktorer
  • Hamstrings
  • Trapezius
  • Underarmsböjare

Instruktioner

  • Ställ dig nära stången, så att den är ungefär mitt över foten.
  • Böj dig fram och greppa stången med ett överhandsgrepp, ungefär axelbrett isär.
  • Håll andan, och skapa ett lätt tryck i bålen.
  • Lyft stången i en mjuk men snabb rörelse. Böj lätt på knäna och fånga stången på axlarnas framsida.
  • Ställ dig upp på raka ben igen.
  • Släpp kontrollerat ned stången framför dig.

Kommentar

Styrkevändning är en variant av övningen frivändning, där du fångar stången i en högre position. Genom att inte fånga stången i en lika djup knäböjsposition, upplever många övningen tekniskt enklare att utföra. Nackdelen är att du inte orkar lika mycket vikt i styrkevändning eftersom du behöver lyfta stången ännu högre, på grund av den högre fångstpositionen.

Även styrkevändning är dock en utmärkt övning för att utveckla din explosiva styrka i underkroppen.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.