Frivändning

frivändning teknik och utförande

Tränade muskler

Muskler som tränas av frivändning

Primära

  • Rumpa
  • Ländrygg
  • Framsida lår
  • Adduktorer

Sekundära

  • Hamstrings
  • Trapezius
  • Underarmsböjare
  • Vader

Instruktioner

  • Ställ dig nära stången, så att den är ungefär mitt över foten.
  • Böj dig fram och greppa stången med ett överhandsgrepp, ungefär axelbrett isär.
  • Håll andan, och skapa ett lätt tryck i bålen.
  • Lyft stången i en mjuk men snabb rörelse. Knäböj därefter ned igen och fånga stången på axlarnas framsida.
  • Ställ dig upp på raka ben igen.
  • Släpp kontrollerat ned stången framför dig.

Kommentar

Frivändning är en övning som utvecklar din explosivitet och styrka i underkroppen, och har  länge varit en stapelvara när det kommer till kompletterande styrketräning för andra idrotter.

Den typ av frivändning där mest vikt är möjlig att lyfta, är den där du fångar stången i en djup knäböjsposition. Den varianten kan dock vara tekniskt krävande, och en något enklare variant är övningen styrkevändning, där du bara böjer benen lätt när du fångar stången.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.