Styrkeryck

styrkeryck teknik och utförande

Tränade muskler

Primära

  • Rumpa
  • Ländrygg

Sekundära

  • Framsida lår
  • Adduktorer
  • Hamstrings
  • Trapezius
  • Underarmsböjare

Instruktioner

  • Ställ dig nära stången, så att den är ungefär mitt över foten.
  • Böj dig fram och greppa stången med ett brett överhandsgrepp, nära viktskivorna.
  • Håll andan, skapa ett lätt tryck i bålen, och sjunk ned med höften närmare golvet.
  • Lyft stången i en mjuk men snabb rörelse, genom att räta ut knä och höft samtidigt.
  • När du har satt maximal fart på stången, böj knäna lätt och fånga stången på raka armar ovanför huvudet.
  • När du kontrollerar stången, räta ut benen helt och ställ dig upp.
  • Släpp kontrollerat ned stången framför dig.

Kommentar

Styrkeryck är en variant av övningen ryck, där du fångar stången i en högre position. Genom att inte fånga stången i en lika djup knäböjsposition, upplever många övningen tekniskt enklare att utföra. Nackdelen är att du inte orkar lika mycket vikt i styrkeryck eftersom du behöver lyfta stången ännu högre, på grund av den högre fångstpositionen.

Även styrkeryck är dock en utmärkt övning för att utveckla din explosiva styrka i underkroppen.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.