Avsnitt 102: Återhämtar sig personer över 40 långsammare än yngre?

I dagens avsnitt sätter vi tänderna i en ny träningsstudie som undersökte om personer över 40 år behöver längre tid för att återhämta sig efter träning än yngre. Dessutom benar vi lite i fuskcurlandets varande eller icke varande.

Hålltider:
  • 00:00 – Försnack
  • 06:45 – Ska du göra strikta curls eller ”fuska”?
  • 14:10 – Återhämtar sig personer över 40 långsammare än yngre?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Köp Styrkelabbets kostscheman

6 tankar på “Avsnitt 102: Återhämtar sig personer över 40 långsammare än yngre?”

  1. Men om man nu leker med tanken att rent hormonellt så ligger man som man 45+ på ungefär samma nivå som man gör som kvinna runt 25. Frågan är hur många kvinnor runt 25 som drar 300 kg i marklyft? Och om nu ”reglagen” säger att du har en ”25-årig kvinnas kropp”, då handlar det väl i första hand om att mota Olle i grind, dvs behålla i större grad än att öka gains. Visst kan många äldre göra styrkeökningar, men hur mycket tog de i marklyft innan de drog igång träningen? Klena personer (män/kvinnor 45+) gör säkerligen avsevärda gains vid träning högt upp i ålder. Och det finns urstarka äldre personer (no shit!) MEN! Om man är vältränad (hyfsat) tror jag att gainsen avtar i betydligt lägre ålder. Helt enkelt för att kroppen får allt svårare att behålla muskelmassa, och ju mer muskelmassa du har, desto svårare har du att växa. Här finns en rätt skaplig bias i vetenskapliga studier, där nästan alla studier i detta avseende görs på otränade personer (och det är ju rent folkhälsovetenskapligt mer relevant att dessa personer/kroppstyper kan stärka upp sig än att gamla gymrävar kan lyfta 50 kg mer eller mindre…) Konstigt nog tycker jag, 46 år, att detta är ett ooooerhört intressant ämne… Keep up the good work!

  2. ”Vår brandman” i klubben drog inte över 300 förrän han var över 40 (med utrustning). Sen krävdes det att var nära 50 innan han gjorde det utan utrustning. Han brukar dra 290-305 ett antal gånger per år.

    Tack för ytterligare ett roligt avsnitt.

    • Ja, men det var ju uppmuntrande, i och för sig. 🙂 Sen spelar det i och för sig ingen större roll, man har ju liksom bara två val: Fortsätta träna och se om du kan bli starkare eller sluta träna och se hur fort du blir svag…

  3. Finns det en effektmässig orsak till att man vill efterlikna den fysiska effekten av att lyfta en vikt i rymden?
    Eller för att omformulera mig, finns det studier om det ger mer effekt att träna med en vikt, kontra ett gummiband?

  4. En kortkommentar om kommentarsfältet 😉
    Mitt öga skulle uppskatta om ni kodade om ”+”-tecknet och ”-”-tecknet till att byta sida. Jag är så van vid att ”+” tecknet står till vänster att jag hela tider ser -1 i grönt, och dåste min lilla, lilla hjärna tänka, och det tycker den är jobbigt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.