Sidosteg med band

Sidosteg med band: övningsbeskrivning och demonstration

Instruktioner

Förberedelser:

  • Placera ett elastiskt band ungefär mitt på underbenen, eller strax under knäna.

Utförande: 

  • Ta några kontrollerade steg åt sidan, byt sedan håll och gå tillbaka.
  • Alternativt kan du växla håll efter varje steg.
  • Sträva efter bäckenkontroll, och att du inte överdrivet ”tippar” bäckenet när du stegar.

I filmen nedan demonstrerar jag övningen:

Kommentar

Detta är en enkel övning för att träna rumpans utsida, främst gluteus medius. Det är en muskel som är viktig för att stabilisera lårben och bäcken när du till exempel står på ett ben, när du går, eller för att hålla ut benen vid knäböj.

För mer specifik träning av gluteus medius bäckenstabiliserande funktion rekommenderas enbensövningar likt bulgarian split squat, eller farmers walk.

Sidosteg med band tränar framförallt:

  • Gluteus medius

För mer tips om effektiv rumpträning, spana in Rumpboken.

***

Fler övningar för rumpan:

Fler övningar för gluteus medius:

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

Bänkpress Boogie - Slå nytt PB i bänkpress!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelTre övningar för effektiv rumpträning!