Boxböj

Boxböj teknik och utförande

Tränade muskler

Muskler som tränas av övningen boxböj

Primära

  • Framsida lår
  • Rumpa
  • Adduktorer
  • Ländrygg

Sekundära

  • Vader

Instruktioner

  • Placera stången på övre delen av ryggen. Andas in och skapa ett lätt tryck i bålen, och lyft av stången.
  • Ta två steg bak, och justera till önskad fotposition.
  • Knäböj kontrollerat ned till en box på önskat djup.
  • Ställ dig upp igen, samtidigt som du andas ut, alternativt byt andetag i toppläget.
  • Andas in och upprepa.

Kommentar

Boxböj är en variant av knäböj, där du använder en box (eller bänk eller liknande) att knäböja mot.

Övningen kan utföras på olika vis. Du kan exempelvis välja att bara försiktigt nudda boxen med rumpan, det vill säga utan att sätta dig och avlasta din vikt mot den. Använd på det viset kan boxen fungera som en djupindikator, alltså ett hjälpmedel för att se till att du böjer till önskat djup.

Ett annat vanligt utförande är att du faktiskt sätter dig på boxen och avlastar dig mot den i några ögonblick, före du reser dig upp med vikten igen. Använd på det viset kan boxböj bland annat avlasta lederna från de högre krafterna som normalt uppstår när du vänder i botten av en knäböj, och övningen kan även träna positionsmedvetenhet och kraftutveckling från botten.

Utrustning

(Affiliatelänkar)

>> Klicka här för att återgå till övningsbanken.


Text och bild från Styrkelabbets träningsapp.