Triceps pushdown: Teknik och utförande

Triceps pushdown

Triceps pushdown. Klicka på bilden för att förstora.

Instruktioner och teknik

Förberedelser: Häng en rak stång (eller ett rephandtag) från det övre fästet i en kabelhiss/cable-cross.

Utförande:

  • Stå nära kabelhissen, men inte så nära att vajern kommer att vidröra ditt ansikte eller kropp när du utför övningen.
  • Greppa handtaget axelbrett, och dra ned det så att dina överarmar hänger ungefär lodrätt vid överkroppens sidor.
  • Pressa handtaget nedåt genom att sträcka ut armarna. Sträva efter att hålla armbågarna fixerade och stilla genom rörelsen.
  • Släpp kontrollerat upp handtaget igen och håll emot på vägen.

Kommentarer

Triceps pushdown är en övning som tränar triceps, armens sträckare. Det är en övning med en ganska enkel rörelsebana, med låga krav på teknik och koordination.

Detta är en övning som isolerar arbetet till triceps, och lämpar sig bäst för att utföras efter andra övningar där triceps har en viktig roll, som bänkpress, militärpress och dips.

Den tekniska aspekten i triceps pushdown som oftast diskuteras är huruvida du bör hålla överarmen fixerad vid din sida genom rörelsen, eller om du bör låta överarmarna ”följa med upp” i det övre läget. Det innebär att du förlänger draget något, och kopplar in framförallt latsen något ytterligare.

Personligen anser jag det inte spela någon större roll hur du väljer att utföra övningen, men min rekommendation är att försöka ha överarmarna stilla vid din sida. Om du vill trötta ut triceps rejält skulle du kunna släppa upp överarmarna mot slutet av setet, för att på så vis ta hjälp av latsen och ”cheata” ned några sista repetitioner.

Vilket handtag du ska använda lämnar jag upp till dig att avgöra, men om du inte har testat övningen förr rekommenderar jag att du börjar testa med en rak stång som är gängad på så vis att handtaget kan rotera under rörelsen.

När vikten stiger kommer du under rörelsen att behöva arbeta aktivt med bålmusklerna för att stå kvar med rak hållning.

Övningen tränar framförallt

  • Triceps (m. triceps brachii)

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelRecept på proteinvåfflor