Latsdrag: Teknik och utförande


Övningen latsdrag: Teknik och utförande

Latsdrag. Klicka på bilden för att förstora.

Instruktioner och teknik

Förberedelser: Ställ in sittdynan och benstödet till en bekväm höjd. Ställ dig upp och greppa stången/handtaget, och sjunk sedan ned på sittdynan med låren under stödet.

Utförande:

  • Andas in och dra kontrollerat ned handtaget tills det är under din haka eller vidrör ditt bröst.
  • Luta överkroppen svagt bakåt under rörelsen, men undvik att ”gunga” ned vikten.
  • Släpp kontrollerat upp vikten igen.

I filmen nedan demonstrerar jag övningen (ber om ursäkt för motljuset):

Kommentarer

Latsdrag är en övning som i sitt utförande liknar chins, med skillnaden att latsdrag utförs i en maskin. Övningen är därmed effektiv för dig som vill träna dig till att kunna göra chins, eller som väger för mycket för dem.

När du drar ned handtaget ska du se till att dra skulderbladen ned och ihop, ungefär som när du bänkpressar. I toppläget kan du låta skulderbladen följa med upp en bit, men inled sedan på nytt draget med att börja dra ihop skulderbladen.

Övningen kan upplevas som lite krånglig de första gångerna du utför den. Ett knep som hjälper många att aktivera sina stora ryggmuskler är att föreställa dig att vikten sitter fast i armbågarna, och att det är dem du ska dra ner. Det brukar hjälpa till för att få en bra rörelse.

Du kan under övningen antingen blicka framåt som i fotot ovan, eller blicka upp i taket.

Latsdrag kan utföras med flera olika typer av handtag (rak stång, krökt stång, neutralt grepp, V-handtag) och med handflatorna både från dig och mot dig (pronerat respektive supinerat grepp). Rak stång och handflatorna vända bort från dig är det vanligaste utförandet.

Latsdrag tränar framförallt

  • Övre ryggen (latsen)
  • Biceps

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrkeövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelSmalbänk: Teknik och utförande