Lårcurl: Teknik och utförande

Övningen lårcurl utförande

Lårcurl. Klicka på bilden för att förstora.

Instruktioner och teknik

Lårcurl går även under namnet bencurl. Den finns två vanliga varianter av maskiner där du kan träna den här övningen: En där du sitter, och en där du ligger på mage som i bilden ovan.

Förberedelser: Ställ in maskinen så att den vadderade stången ligger ungefär bakom hälsenan, och så att ditt knä är i linje med maskinens gångjärn. Du vill ställa in maskinens hävarmar och längder så att de motsvarar dina ben. Håll i dig i eventuellt handtag för stöd.

Utförande: 

  • Böj dina ben, så att hälarna närmar sig rumpan.
  • När du inte kan böja benen mer, vänd kontrollerat rörelsen.
  • Räta kontrollerat ut benen till utgångsposition. Undvik att översträcka benen.

Kommentarer

Lårcurl är en maskinövning som framförallt tränar lårens baksida. Det är en övning med en enkel rörelsebana, och kravet på kontroll och motorik är lågt. På grund av detta är det möjligt att i denna övning pressa dig hårt, utan att oroa dig över att tekniken ska försämras.

På grund av att kravet på teknik är lågt och att övningen isolerar lårens baksida så lämpar sig den här övningen ofta bra att lägga i slutet av ett träningspass för benen. Du kan till exempel använda den här övningen för extra styrketräning efter du har genomfört dina knäböj eller marklyft.

Framförallt i den liggande varianten av lårcurl kan det vara lätt att svanka när du spänner lårens baksida. Detta kan placera en oönskad belastning på dina ryggkotor, och du bör undvika det. Håll ryggraden neutral, och spänn gärna magen lätt genom hela rörelsen för att se till att bäckenet inte roterar.

Testa dig fram till en placering av den vadderade stången som känns bra, det kan behövas ett par försök att få den rätt.

Du kan även utföra lårcurl med ett ben åt gången.

Övningen tränar framförallt

  • Säte
  • Lårens baksida

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelRyckböj / Overhead Squat: Teknik och utförande