Bicepscurl med skivstång: Teknik och utförande


Instruktioner och teknik

Förberedelser: 

  • Placera en skivstång på en ställning i midjehöjd framför dig, eller på golvet.
  • Om du lyfter upp skivstången från golvet, se till att göra så med rak rygg.
  • Greppa stången ungefär axelbrett mellan händerna, med underhandsgrepp (handflatan mot taket när armen pekar framåt).

Utförande:

  • Curla stången uppåt genom att böja armarna.
  • Lyft stången tills den är ungefär i höjd med axlarna eller strax under hakan, och armarna är helt böjda.
  • Behåll armbågarna längs med sidorna under rörelsen, och se till att handlederna är raka.
  • Sänk stången kontrollerat tills armarna är helt utsträckta.

I filmen nedan demonstrerar jag övningen.

Kommentarer

Bicepscurl med skivstång är en bra övning för att bygga ett par större och starkare armar.

Varianten med en vanlig skivstång är min personliga favorit: Den är enkel, lätt att belasta, lämpar sig väl för hög metabol stress och du kan använda en del vikt.

Om ditt mål är att bygga stora muskler så är du kanske intresserad av att öka den metabola stressen i biceps när du tränar. Ett sätt att göra detta är att undvika att sträcka ut helt i botten, och att inte slappna av i toppen. Kort sagt: Se till att muskeln är anspänd under hela rörelsen. Det förhindrar blodflödet genom att blodkärlen trycks ihop, och uppbyggnaden av metabola restprodukter ökar därmed.

Bicepscurl lämpar sig dessutom väl för träning med betoning på den excentriska fasen, eftersom det är ganska lätt att ”gunga upp” vikten, för att sedan sänka den kontrollerat.

Att bicepscurla med en rak stång innebär en dold bonus, nämligen att du stretchar ut handlederna lite grand. Det kan speciellt vara värdefullt för dig som liksom jag spenderar mycket tid knappandes på ett tangentbord. Jag rekommenderar därför att du använder just rak stång, och inte EZ-stången, den varianten som är krökt.

Bicepscurl med skivstång tränar framförallt:

  • Biceps (armens böjare)

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

2 kommentarer

  1. Fredrik

    Hej kör denna övning med hantlar o kör båda armarna samtidigt lurades lite mot en vägg för att inte gunga upp vikten genom lyftet. Samt att jag gör som du skrev att jag inte går hela vägen upp o vila eller hela vägen till utsträckt för att öka den metabola stressen, är detta ett bra knep för att lyckas få ett par stora starka muskler genom denna övning? 🙂 mvh Fredrik

  2. Marre

    Vad är din inställning till Scottcurl?
    Har på något sätt svårt att få riktig kontakt i vanliga stångcurls. Kan det vara idé att köra något isolationsset Scottcurl efter att ha kört tre set vanliga stångcurls, för att säkerställa att man träffar muskeln ordentligt?

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelSå anpassar du näringsinnehållet i ett kostschema