4 sätt att undvika och behandla valkar i händerna


Valkar i händerna är något jag tidvis har haft mycket problem med.

Det är framförallt efter (eller ännu jobbigare: under) ett tufft ryggpass som risken är som störst för att de ska infinna sig i händerna.

Valkar är förvisso ett kvitto på att man har kämpat hårt, men om man vill träna snart igen kan de vara ett riktigt gissel då de inte bara börjar göra ont efter ett tag, utan även kan orsaka att huden i handflatan spricker om man låter en belastning dra i dem för länge.

Som tur är börjar jag vid det här laget bli hyfsat bra på att undvika och behandla dem, och har fyra tips att dela med mig av:

1. Greppa stången korrekt

Det här är kanske det bästa jag har lärt mig för att förhindra uppkomsten av valkar: Greppa stången (eller handtaget eller vad du nu ska lyfta) med den del av handen där fingrarna möter handflatan.

Valkar uppkommer när stången vrider sig i handen och drar med sig hud. Genom att placera stången här så undviker du att den drar med sig halva handflatan vid lyftet innan den hamnar rätt.

Bilden nedan visar vart jag rekommenderar att du ska placera stången.

Hand jämförelse

Greppet ovan gör underverk, och det är även applicerbart när du ska göra chins.

Chins brukar annars kunna producera riktigt mycket valkar, men greppa stången rätt från början och du har bättre chanser att undvika dem.

Obs: När du väl ska genomföra en maxprestation i till exempel marklyft eller chins och du skiter i om du får valkar, då rekommenderar jag att greppa mer enligt den vänstra bilden. Eller till och med ännu mer mitt i handflatan. Vid det här tillfället kan huden fungera som ett extra ”lås” för stången, och förbättra ditt grepp ytterligare. Och ju starkare grepp, desto lättare lyft.

2. Använd magnesium

Förutom att magnesium i princip är ett måste för att kunna lyfta tungt när du börjar bli lite svettig så hjälper det mot valkar. Nu ökar det ju visserligen friktionen i handen, men å andra sidan ”fyller” det igen många fåror i handflatan vilket gör att huden inte veckar sig lika mycket.

I det här inlägget kan du läsa mer om magnesium samt hitta länkar till det jag köper.

3. Fila händerna

Det här är ett enastående bra tips! Ta en vanlig fotfil eller motsvarande och fila ner valkarna. Gör det aldrig till överdrift så att du skadar den levande och fräscha huden, utan gör dig bara av med det hårda och överflödiga. En tumregel är att det ska inte svida, men testa dig fram.

Antagligen kommer dina valkar vara som mest framträdande efter ett träningspass, så då kan det vara en idé att passa på att fila bort dem.

Det råder olika bud om vad som är bäst: Att fila händerna när de är blöta (till exempel efter en varm dusch) eller torra. Personligen tycker jag huden blir alldeles för mjuk när den är våt och det är lätt att råka fila för mycket, så jag kör på torra händer. Experimentera själv.

4. Applicera hudkräm innan läggdags

Genom att låta det verka under natten slipper du gå runt med klibbiga händer under dagen, och förhoppningsvis vaknar du upp med lite mer välmående händer.

Det här tycker jag inte gör i närheten av lika stor skillnad som de tidigare tre tipsen, men det kan ändå vara värt att göra.

Jag själv gillar Helosan. Det har den utökade fördelen att det är antiseptiskt, om du nu skulle råka ha sår i händerna.

Bonustips! 5. Använd dragremmar ibland

Om du besväras rejält av valkar kan det vara värt att testa dragremmar.

När du lyfter med dragremmar så kommer de att ta upp en del av belastningen, och din hud kommer inte påfrestas lika mycket.

Det finns både för- och nackdelar med att använda dragremmar, läs mer om dem här.

…Kommer aldrig mina händer att härdas?

Jo, det kommer dem.

Men det tar tid och tålamod.

För min del minskade valkarna efter några års styrketräning, i kombination med att jag lärde mig greppa stången enligt punkt nummer 1. Jag känner dock flera som har tränat bra mycket längre än mig, och fortfarande har stora problem med valkarna.

Alltså: Det finns en möjlighet att du med tiden kommer klara dig undan valkar bättre, men det är individuellt och varierar alltså mellan personer.

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

18 kommentarer

  1. Hehe jag har precis haft ett pass där jag tillslut blev tvungen att ha på mig handskar för att inta slänga kettlebellen i väggen(i ilska). Jag har kommit till den gräns där jag har plockat bort hela valkar ur händerna och har på tre ”fingrar” i båda händerna dubbla uppsättningar med valkar (typ på det vanliga stället och mer i mitten av handen). Hur ska man göra med kettlebellen? Har märkt att just övningen Snatch är en valkmaskin

    • Daniel

      Ja, handskar är ju lite synd att behöva ha. Just snatch är som du säger en riktig valkmaskin, och jag har själv inte fått in en bra teknik som inte framkallar dem. Jag tror dock att nyckeln ligger i att fånga den i fingerkrokarna utan att ha låtit den glida genom hela handflatan först. Jag återkommer när jag själv kan undvika dem. 🙂

      Ett tips jag har är dock att fila ofta! Båda lite lätt innan träning men sen efter också. Jag har börjat få in en schysst rutin nu att fila händerna varje dag, så mina valkar är under kontroll trots mycket marklyft och chins. Testa det så är du i alla fall bra förberedd. Sen rekommenderar jag magnesiumet från gymvaruhuset också. Och pilla inte på valkarna, då kommer du bara råka dra bort för mycket hud! Fila istället. 🙂

  2. Cathrin

    Vad är det för fel på att använda handskar? För mig fungerar det utmärkt. 🙂

    Möjligtvis jobbigare med kettlebells men skivstänger och hantlar finner jag inget problem med.

    • Daniel

      Tjena Cathrin!

      Det är såklart ett personligt val, men jag undviker handskar av följande anledningar:
      -Jag gillar att försöka hålla träningen så enkel och avskalad som möjligt, och skippar gärna utrustning av den typen om det går.
      -Det har en viss påverkan på tekniken och formen, både av den anledningen att man inte får samma snabba feedback från händerna om vart stången befinner sig och vart den är på väg, men även på grund av att avståndet från händerna till vikten ökar något.
      -Den ökade ”tjockleken” gör greppstyrkan lite sämre, och när jag marklyfter, frivänder eller rycker behöver jag ha stången klistrad i nävarna.
      -Med handskar kommer inte mina handflator att härdas och bli hållbarare, på det sätt de blir utan dem.

      Det var vad jag kom på nu, men finns säkert några fler anledningar som ligger och skräpar där i bakhuvudet. Av de här anledningarna så brukar i alla fall jag rekommendera andra att inte använda handskar, men smaken är som baken. Ha du handskar om du trivs med det! 🙂

  3. Mela

    Bra läsning för mig som börjat att få valkar som heter duga nu. Är dessutom livrädd för att slita sönder dem vid ett tungt markpass.

    Jag har börjat att använda fotfil på valkarna i duschen, och håller dem nere. Försöker att köra efter ett markpass när det ett några dagar kvar tills nästa markpass. Det är ju, som du skrivit, lätt att fila för mycket,och då blir man öm.

    Men man får behålla sin kvinnlighet lite ;D

    • Daniel

      Kul att du gillade den, det ser jag som ett bra betyg! 😉

      Jag leker väldigt mycket med kettlebells nu inför sommaren, och har fått många intressanta aha-upplevelser angående valkar och magnesium. Vad gäller marklyft så tycker jag man slipper väldigt mycket av problemet genom att bara greppa stången på ”rätt” plats i handen!

      Och stort lycka till med markandet! 🙂

  4. Micke

    Smörj med vaselin, bästa

  5. Marcus

    Hur ser du på att använda träningshandskar med handledsstöd?

    • Daniel

      Angående vadå, tänker du?

      • Anonym

        Många hävdar ju att de försämrar grepp/greppstyrkan samt förhindrar att handlederna tränas ordentligt.

      • Marcus

        Många hävdar ju att de ger ett sämre grepp/&greppstyrka samt att handledsstöd är av ondo eftersom de gör så att handlederna inte tränas upp lika mycket.

        Är nyfiken själv eftersom jag själv har rätt klena handleder i nuläget och inte ver hur jag ska ställa mig i den frågan.

        Grym sida f.ö. Du har fått mig att inse att det inte är någon ide med skitövningar utan nu ska jag börja om från noll med SS.

        Det kommer säkerligen fler frågor i andra trådar framöver. 🙂

        • Daniel

          Alltså, handskar kommer nog inte att göra varken bu eller bä för ditt grepp. Däremot ogillar jag dem själv då jag tror att det är negativt att få mer material mellan händerna och stången. Istället använder jag magnesium för att se till att inte handsvett eller fet hud förstör min träning, och det rekommenderar jag att du skaffar!

          Handledslindor, alltså som stöttar handleden till exempel vid pressar, tycker jag bara du ska använda om du är skadad och behöver dem. Annars inte.

          Kul att du gillar sidan. Ifall jag inte riktigt lyckades svara på dina frågor: ställ dem igen så gör jag ett nytt försök. 😉

    • Daniel

      Gött att du hittat något som funkar för dig!

    • Daniel

      De har jag sett en del använda, verkar bra när man ska göra saker som sliter mycket på nävarna, till exempel hundratals kettlebellsnatchar.

  6. Sven

    Jag använder sk montörshandskar som finns på byggvaruhus. Väldigt tunt läder gör att känslan inte blir lidande. Det är inte alla gym som tillåter magnesium.

  7. Pingback: Händer som härdas | Mot en Svensk Klassiker

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelSuperset, dropset och 5 andra variationer