Flyes i kabelmaskin: Teknik och utförande


Flyes i kabelmaskin kabelflyes

Kabelflyes. Klicka på bilden för att förstora.

Instruktioner

Förberedelser:

  • Greppa ett handtag från en cable-cross i varje hand och ta ett eller två kliv framåt.
  • Luta dig framåt så att överkroppen lutar vinkelrätt mot kablarna, sett från sidan.
  • Stå med ett ben framför det andra, lite som i ett kort utfallssteg.

Utförande:

  • Med nästan helt raka armar (bara en pytteliten krökning i armbågen) för du händerna framåt så att de möts framför kroppen.
  • Stanna för ett ögonblick i det främre läget, och sänk sedan med stor kontroll tillbaka händerna till utgångsläget.
  • Genom hela rörelsen behåller armarna sin svaga, svaga krökning, och du håller skulderbladen tillbakadragna.
  • Handflatorna pekar i samma riktning som din näsa i början av rörelsen, och pekar mot varandra i den främre delen av rörelsen.

I filmen nedan demonstrerar jag övningen:

Kommentarer

Flyes i kabelmaskin är en bra övning för att träna bröstmusklerna isolerat.

Till skillnad från flerledsövningar som bänkpress och hantelpress där även triceps arbetar så är det bröstmusklerna som står för hela arbetet här.

Personligen föredrar jag kabelflyes framför flyes med hantlar, och det har med kraftens riktning att göra. Vid hantelflyes där du ligger på rygg på en bänk är belastningen som störst när armarna är parallella med marken, rakt ut åt sidorna. Däremot i toppläget är belastningen nästan noll.

Vid kabelflyes däremot är belastningen mer jämnt fördelad genom hela rörelsen, och som störst när armarna är ca 45 grader ut.

Kabelflyes är en övning där du tränar väldigt få muskler, och som följd av det är det kanske ingenting som bör ha en huvudroll i ditt träningsprogram. Vill du bygga ett par imponerande bröstmuskler och en stark överkropp i allmänhet så är det helt klart snarare övningar som bänkpress, hantelpress eller militärpress som bör utgöra basen i din träning, och en övning som kabelflyes kan snarare utgöra ett komplement till det.

Om du redan har tränat 4-5 set bänkpress så kommer du förmodligen få bättre muskelutveckling i bröstmusklerna av att lägga till 3 set flyes snarare än att göra 3 set bänkpress till. Se till att du genom hela övningen, precis som vid bänkpress, håller skulderbladen och axlarna något tillbakadragna.

Kabelflyes tränar framförallt:

  • Bröstmusklerna

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelHantelflyes: Teknik och utförande