French press med skivstång

French press: teknik och utförande

Så bränner du fett och bygger muskler

Instruktioner

Förberedelser: Den här övningen kan du utföra både sittande och stående, och med en skivstång (en kurvad curlstång fungerar bäst) eller med en arm i taget genom att använda en hantel.

Utförande: 

  • I utgångsläget är överarmarna lodräta. Sträva efter att hålla överarmarna så nära lodrät position som möjligt genom hela rörelsen.
  • Sänk kontrollerat ned vikten med full rörelselängd tills den är bakom ditt huvud.
  • Pressa upp vikten till utgångsläge igen. Akta så att du inte slår till dig i bakhuvudet med vikten.

I filmen nedan demonstrerar jag övningen:

Utförandedetaljer som jag hade kunnat göra bättre i filmen ovan är att hålla överarmarna mer lodräta i hela rörelsen, och handlederna kan gott dorsalflekteras (böjas ”bakåt”) under rörelsen.

Bilden nedan visar de två ytterlägena (klicka för större version).

French press med skivstång

Kommentarer

French press är likt liggande tricepsextension en mycket bra tricepsövning, som till skillnad mot många andra triceps-/pressövningar tränar alla tre huvuden av triceps effektivt.

Två av triceps huvuden har sitt ursprung i överarmsbenet, men ett av huvudena (”långa huvudet”) har sitt ursprung på skulderbladet.

Det långa huvudet tränas inte optimalt i de flesta vanliga triceps-/pressövningar. Vid bänkpress och militärpress är aktiviteten låg i detta huvud, och vid triceps pushdowns hamnar det långa huvudet i ett förkortat läge (så kallad aktiv insufficiens) och kan inte utveckla kraft.

Genom att komplettera ett träningsprogram som innehåller mycket utav bänkpress eller militärpress med french press eller liggande tricepsextension, så kan du uppnå en mer komplett tricepsutveckling!

French press tränar framförallt:

  • Triceps (även långa huvudet)

Klicka här för att komma tillbaka till sidan med styrketräningsövningar.

***

Är du ny till styrketräning och vill få en bra start i din träningskarriär? Kolla in e-boken Så bränner du fett och bygger muskler!

Den innehåller träningsprogram, tips, övningsbeskrivningar och kostråd för dig som vill förändra din kropp och bli starkare, bygga muskelmassa, och bränna fett. Du hittar e-boken här.

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. Emil

    Jag kör den med en hantel som jag håller med bägge händer. Alternativt liggande med curlstång men det blir en lite annan övning då. En av få tricepsövningar som jag nästan alltid får träningsvärk av.

    • Victor

      Jag kör också en hantel med båda händer och undrar om det är lika bra? Vinkeln på överarmarna blir ju inte lika lodrätt (sett framifrån) eftersom de naturligt nog går ihop över huvudet. Gör det något? Gillar verkligen den övningen så hoppas den inte är dålig eller skadlig på något vis.

      • Daniel Richter

        Det går bra att använda en hantel, men sträva ändå efter att ha överarmarna nära lodrätt. Skälet är att det annars skapas en helt onödig skjuvkraft i armbågsleden, som förmodligen ökar skaderisken något.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 67: Deffa med Richter & Wildenstam! Så lägger vi upp våra dieter för att komma i form