Bänkpress DM 2014

Kort uppdatering (+film) från DM i bänkpress

Bänkpress Boogie

God kväll!

För några timmar sedan kom jag hem från sydsvenska distriktsmästerskapet i bänkpress på Lunds TK. Det här är ett kort inlägg om mina lyft, och därmed ett lite mer personligt inlägg än normalt. Alltid kan det roa någon!

Nedan är en film på mina tre försök:

Jag vägde in på 103,5 kg, och tävlade därmed som vanligt i klass -105 kg där vi var sex lyftare.

Som ingångsvikt valde jag 120 kg som gick upp rätt enkelt. I andra försöket höjde jag till 130 kg, vilket gick lite trögare. Jag trodde inte att jag skulle klara en ökning på 5 kg, så jag höjde istället till 132,5 kg i tredje försöket. Det visade sig dock bli ett ganska bra lyft, där det trots allt kändes som att det fanns mer att hämta.

I vilket fall är jag nöjd, det är en ökning med 5 kg från tävlingen i slutet av april!

Jag kom på plats 5 av 7 i min grupp, där vinnaren Björn Berg lyfte 175 kg. Mycket imponerande! Överlag var det flera grymma prestationer på tävlingen, och många guld till Lunds TK. Det slogs även en hel del svenska rekord, framförallt bland ungdomarna. Jag känner en stor tacksamhet till klovare, domare och alla andra som ordnade arrangemanget. Tack Eleni för att du filmade, och grattis till guldet!

Det är roligt att bänkpressen går fint nu. På DM i november förra året vägde jag lika mycket och då klarade jag 115 kg, kanske med kapacitet till runt 117,5 kg. En ökning med 15 kg på dryga 10 månader, således! Bara 50 kg kvar för att kvala till Bänk-SM! 😉

Nedan är en samling av artiklar som är relaterade till bänkpress eller kan vara av intresse:

Ha en trevlig söndagkväll!

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

18 kommentarer

  1. Anton

    Alltid kul att höra hur det går för dig, kul att det går så bra också!
    Förresten nu när jag ändå kommenterar, hur gick det med nomineringen till priset som årets träningshemsida? Jag nominerade gladeligen dig!

    • Daniel Richter

      Tack, Anton!

      Fönstret för nomineringar stänger 25 september, sen antar jag att det tar ett tag innan de nominerade väljs ut och röstningen påbörjas. Tusen tack för nominering! 😀

  2. Emil

    Ser riktigt stark ut, även det sista lyftet: ) mkt imponerande!

    • Daniel Richter

      Jo, det sista gick bäst. Där hade det gått att smyga på en gråsparv till på varje sida. Tack! 🙂

  3. Lefflan

    Det är lite lustigt hur lyften känns enklare ibland och svårare ibland, tänker på att det såg enklast ut på ditt sista och tyngsta lyft.
    Kan tänka mig att det har att göra med hur bra man positionerat sig på bänken samt hur bra man håller hela kroppen spänd osv.

    Jag undrar om du sett denna serie av ”So you think you can bench” https://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

    Väldigt informativ och fick mig att förbättra formen i bänken, undrar vad du tycker om det han säger?

    • Daniel Richter

      Jo, det har sannolikt att göra med flera saker. Dels hur taggad man är, men även vart man råkar träffa stången på bröstet vid nedtagningen, vilken bana man lyckas få den i på vägen upp, och kroppspositionen och anspänningen i övrigt. För att nämna en del. 😛

      Jag har sett den serien, för relativt längesen, men har för mig att jag tyckte den var bra.

  4. Mats

    Daniel skrev ”Det här är ett kort inlägg om mina lyft, och därmed ett lite mer personligt inlägg än normalt. Alltid kan det roa någon!”

    Ja, eller inspirera någon oavsett om den tävlar eller inte. Sen har det faktiskt betydelse för alla tips och tricks du skriver när det gäller skrotlyftning att man kan se vilka resultat du själv uppnått. Det får bort känslan att man lyssnar på tips från någon som bara är teoretiskt påläst. Ger en bättre ram runt det hela.
    Grattis till den fina prestationen. Det är inte så lätt att max-prestera (eller komma nära reella max) i en tävling.

  5. Frank

    Kul att läsa och bra framsteg! 🙂 Av ren nyfikenhet, hur låg resultaten till i -83 klassen? Har funderingar på när man kan börja platsa på DM nivå 🙂

  6. Henrik Harding

    Mycket bra! Nytt PB!
    Kul att tävla. Kul att träffa dig.
    Bra DM som ni fixade i Lund.

    • Daniel Richter

      Tack ska du ha, Henrik! Och detsamma!

  7. Adam

    Bra gjort, grattis!
    Men det där med tävlingar, vart kan jag läsa mer om det? Alltså när och var kommande tävlingar kommer att vara? Vem som arrangerar och hur man anmäler sig?

    • Henrik Harding

      Strykelyftförbundet har en kalender. Här: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Aktivitetskalendern2014/

      Det som heter serieomgång och/eller DM är det som är lämpligast som ”nybörjartävling”. Många klubbar har även klubbmästerskap någon gång under året, en del arrangerar även andra tävlingar där det kan vara lämpligt att börja sitt tävlande.

      Tävlingsdatumen bestäms som sagt av förbundet, sen är det upp till klubbarna att se till att det blir tävling av. Det sköts lite olika på olika ställen i landet. Ta kontakt med närmaste klubb så kan de hjälpa dig.

      För att tävla på en serieomgång (eller DM eller annan tävling) behöver du en licens. För att få licens behöver du vara medlem i en klubb. Så ta kontakt med närmaste klubb.

      Där kommer du dessutom att träffa trevliga styrkelyftare att träna med.

  8. Andreas

    Bra jobbat! 🙂
    Hade också velat vara med men har mycket träning kvar! Klarat en på 100kg men det var utan stopp längst ner. Skulle tippa max 90kg med stopp. Väger 84kg just nu men ligger på kaloriöverskott och kör Madcow för att bli starkare!!

    • Daniel Richter

      Man behöver inte kunna lyfta mer än 25 kg för att få vara med, så låt inte det hindra dig. 🙂 Men sedan behöver man inte stressa heller.

      Det tar tid (många år!) att bli stark, så kör på regelbundet och stadigt! 🙂 Lycka till!

  9. Erik M

    Grattis till fina lyft, Daniel. Det såg stabilt ut. Gillar bryggan. 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelTräna rumpan: 5 övningar för en stark och välformad bak