Vi fortsätter vår avsnittsserie om att träna olika muskelgrupper effektivt, och i dagens avsnitt har turen kommit till överarmarna! Hålltider: 00:30 - Försnack 02:50 - Fråga: Vad kan man göra åt motivationsbrist? 12:20 - Dagens ämne: Optimal träning för överarmarna 39:30 - Fråga: Hur blir jag av med fettet runt magen? Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!). Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast! Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten! Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här! Relaterade länkar Relaterade artiklar: Dragövningar ger bra bicepsträning! Bänkpress räcker inte för optimal tricepsträning! Tidigare avsnitt av podcasten: Avsnitt 93: Bygg en rumpa som sticker ut - del 3 i vår serie om muskelgrupper Avsnitt 94: Varför är det svårt att bygga vader? Del 4 i vår serie om muskelgrupper Avsnitt 95: Så bygger du en komplett rygg – del 5 i vår serie om muskelgrupper Annat: Poddens RSS: http://styrkelabbet.libsyn.com/rss Styrkelabbet på iTunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/styrkelabbet/id1073697632 Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Avsnitt 97: Bygg rejäla lår – del 7 i vår serie om muskelgrupper


Dags för del 7 i vår avsnittsserie, och idag snackar vi om ett ämne som vi berört många gånger förr: Hur man tränar låren effektivt!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 11:30 – Dagens ämne: Träna låren effektivt!
  • 33:05 – Är det farligt om knäna knastrar?
  • 39:10 – Är det farligt att knäböja djupt och tungt?
  • 43:50 – Kan man köra flera ”specifika” program samtidigt? Typ Bänkpress Boogie + Russian Squat Routine?
  • 47:55 – Hur träffa yttre och framsida lår i benpress?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

1 kommentar

  1. MJ

    Hej, tack för en superbra pod och hemsida. Jag har en fråga som jag skulle vilja ha ett vettigt svar på från nån som kan. Jag har lite oddsen emot mig när det gäller baslyften, jag är tjej, snart 40 och är inte speciellt stark. Men kämpar på. Jag har tränat (sprungit, gått på pass typ bodypump, ute-pass etc) och hållit på i flera år. Fick ordentlig struktur på det för något år sedan och tränar ca 3 ggr / vecka på gym och springer 2-3 ggr / veckan. Vågade mig på de ”riktiga” baslyften i augusti, har kört dem sedan dess och tycker det är roligt. Men jag ökar inte i styrka, tvärtom nästan. I spegeln ses en stor skillnad dock (sedan ett år). Utöver baslyften kör jag olika hantel-övningar, latsdrag, etc, nästan ingenting i maskinerna.

    På mitt gym finns smith-maskiner, ”vanliga” maskiner typ benpress, bröstpress etc och lösa stänger som är antingen 15, 20, 30 eller 40 kg. och hantlar. Thats it. Jag har kört både knäböj, bänkpress och marklyft i den här smithmaskinen. Men har förstått att det är kasst, och jag har heller inte kunnat öka i vikt. Jag lyfter pinsamma 20 kg i bänkpress, 45 i marklyft och 40 i knäböj, plus stången som jag inte har en aning om vad den väger (skulle gissa max 5 kg dock). 5 x 5. Vet inte vad jag lyfter som max eftersom jag är lite rädd för att göra illa mig men jag har försökt lägga på 2,5 kg då och då och det slutar alltid med att jag får ta av dem igen. Det är i princip vad jag gjort sedan augusti. Jag tycker att jag borde blivit lite starkare, plus att jag läste någon tabell om vad man ”borde” kunna lyfta som otränad, nybörjare, medel etc och blev rädd, jag låg under otränad på i princip alla. Jag väger 75 kg och det är inte baara muskler men en god portion i alla fall 🙂

    Med de ”lösa” stängerna får jag inte upp mer än 20 kg på axlarna eftersom det inte finns någon ställning. Har inte provat bänkpress och marklyft med dessa. Är lite rädd för att tappa stången i bänkpress så det känns tryggt i smithmaskinen. Marklyft kan jag köra men eftersom det inte finns en stång tyngre än 40 kg så kommer jag ju inte längre där heller.

    Så frågan är alltså. Har ni några tips på hur jag kan göra? Är det bättre att köra knäböj med 20 kg och många reps? Eller benpress-maskinen (där jag för övrigt kan göra 80-90 kg 3 sets x flera)? Eller ska jag nöta på i smithmaskinen och hoppas att det kommer? Maskiner, smithmaskin eller lätta vikter liksom? Lite av anledningen att jag vill köra knäböj är ju för bålstabiliteten så då känns det ju vettigare och köra lätt stång och många reps. Men å andra sidan kommer jag ju inte bli starkare då. Lite deprimerande är det allt.

    Att byta gym är tyvärr inte ett alternativ, även om det kanske är det bästa svaret 🙂

    Stort tack igen för allt bra ni gör! Och förlåt för novellen.
    /MJ

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelFår du cancer av aspartam? Vi pratar sötningsmedel med Anki Sundin