Avsnitt 59: Så bygger du muskler på vegetarisk kost

Avsnitt 59: Så bygger du muskler på vegetarisk kost

I dagens avsnitt pratar vi om att bygga muskler på vegetarisk kost. Finns det några hinder för att bygga optimalt, och hur överkommer du dem i så fall?

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 03:55 – Dagens ämne

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Karl Martin

    Hej! Jag undrar om det går att, efter att ha läst alla inlägg ni gjort på hemsidan, köra ett program som går ut på att träna varje muskelgrupp x2 set per dag 5 dagar i veckan? Eller kommer detta inte fungera då det också är nödvändigt att vila musklerna 48 timmar? Jag tänker att eftersom belastningen är såpass låg så bör det ändå gå. Efter att ha läst alla er inlägg är jag riktigt nyfiken och vill verkligen pröva köra ett helkroppspass 5 dagar i veckan, fast med 2 set per muskelgrupp då som jag beskrev. Det blir sammanlagt runt 12-14 sets per dag med alla muskelgrupper. Hör av er!

    Tack.

    • Jagigen

      Musklerna behöver inte 48 timmars vila emellan passen för att växa och bli starkare. Däremot är proteinsyntesen (muskeluppbyggande) aktiv i 48h under givna förutsättningar.

      2 set är väldigt lite så att dina muskler kan återhämta sig på 24h är ganska garanterat. Det finns inget som hindrar dig. Skulle kunna säga att du kan köra 7 dagar i veckan om du åt/vilade rätt.

      Som ett exempel går den ”bulgariska metoden” ut på att köra tunga knäböj varje dag och har bevisligen gett goda resultat för
      många.

  2. badazz

    Hej mina gurus!
    Jag är vegetarian som nyligen börjat träna seriöst två-tre ggr i veckan för att främst få muskler och tar en proteinshake efter passen. Jag lyssnar ikapp alla avsnitt i baklänges ordning och brukar nicka instämmande efter det mesta ni säger. Idag blev jag dock överraskad av:
    1: 3-4 proteinshakes per dag. Oj.
    2: kreatin. Det förknippar jag med dopade friidrottare eller nåt. Hur mycket och hur ofta är det lämpligt att ta kreatin och hur kombineras det med proteinshake?

  3. Ninna

    tack för önskat ämne. alltså behövs mer proteinpulverdos om det är vegetariskt för att få leucin tillräckligt var nytt. Nu tar 30g soijaprotein. Är det ok och använda det kontinuerligt eller behövs sk. pauser eller byta märke? Är risprotein bättre? Bra att ni tog upp ämnet och även ur miljösynvinkel.

Nästa artikelAvsnitt 60: Era frågor om val av skivstång, marklyft, träningsprogram och mycket mer!