Styrkelabbet podcast avsnitt 100

Avsnitt 100! Vi firar med era bästa (och knasigaste) frågor

Bänkpress Boogie

Vem hade anat att vi skulle stå ut med varandra i 100 avsnitt? Inte vi! Men, nu är vi i alla fall här, och firar med vårt absolut längsta avsnitt hittills, där vi svarar på era bästa (och knasigaste) frågor!

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 08:00 – Har ni tips på matlådor för gains?
  • 12:30 – Skillnaden på BCAA och proteinpulver, ger BCAA lika stor effekt?
  • 17:15 – Räcker det med protein efter styrketräning för maximal muskeltillväxt eller behövs kolhydrater?
  • 18:00 – Ska man cykla sitt kreatinintag?
  • 19:15 – Hur ökar man proteinintaget utan proteinshakes?
  • 23:15 – Hur vet man när det blir för stor träningsvolym?
  • 26:20 – Hur ska man undvika viktuppgång under julen?
  • 33:50 – Hur ska man träna under graviditeten?
  • 37:30 – Är nötter en bra energikälla under långa lopp?
  • 41:00 – Är proteinpulver ohälsosamt?
  • 45:10 – Kan man bli bäst på styrkelyft utan en coach och en styrkelyftsklubb?
  • 48:40 – Hur gör man för att delta i en styrkelyftstävling?
  • 51:25 – Hur länge ska man vila mellan pass för samma muskel?
  • 55:00 – Kan man stretcha sig till större muskler, och kan man få bättre kondition av styrketräning?
  • 59:50 – När behöver man värma upp, och när kan man strunta i det?
  • 1:07:40 – Hur ska man göra för att hamna mitt på bänkpressbänken?
  • 1:11:30 – Vi kan inte diagnosticera din skada!
  • 1:13:35 – Kan man bygga muskler lika bra på en vegetarisk kost som på en blandkost?
  • 1:16:25 – Vad ska vårt nästa vad vara?
  • 1:19:50 – Hur nära fail ska du gå vid träning?
  • 1:24:30 – Är vassleproteinshakes farligt för barn?
  • 1:27:35 – Komponera ihop varsin favorit-trerätters måltid!
  • 1:34:20 – Hur kan man förbättra sin hållning?
  • 1:38:30 – Om målet är att tävla i bänkpress, bör bänkpressträningen alltid ske med stopp?
  • 1:41:10 – Hur tränar man i rymden?
  • 1:51:15 – Varför tränar de flesta kroppsbyggare sina muskelgrupper bara en gång i veckan?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar till Daniel Richter Avbryt

7 kommentarer

  1. Josef

    Angående att curla 500 kg på iss:
    F=ma gäller fortfarande. På jorden betyder det att du behöver hålla emot med 500*9.81 N för att stången inte ska falla mot marken. I rymden är gravitation försumbar, men F=ma ska fortfarande uppfyllas. Ska du förflytta något så krävs en acceleration. Det vill säga, du behöver applicera F för att accelerera stången mot golvet. Så länge du inte accelererar för hastigt så är det inte något problem. Det blir en triceps-övning i negativ fas och biceps på väg upp.

  2. Hank

    Tack för en rysligt gemytlig podcast! Jag och en kompis har en infekterad diskussion som gäller ökning i muskelmassa och styrka som ”äldre”. Vi passerade trettio för ett par år sedan och känner oss båda desillusionerade då det kommer till styrketräningen och att utvecklingen går åt fel håll. Min vän har uppfattningen om att det bara är att gilla läget och att det är såhär det blir. Jag å andra sidan är mer hoppfull och tror väl att vi borde kunna utvecklas även om vi nått en ganska aktningsvärd ålder. Skulle ni som lärda inom området kunna bringa klarhet i vår debatt? Finns det några studier inriktade på muskelbyggande gjorda på män +30 som inte är nybörjare eller bodybuilders?

  3. Håkan

    Vad hesa ni var på slutet 😉 Tack för två timmars underhållning, värdigt en 100-jubilar.

    Men ska det bli 100 program till får ni nog komma till rätta med era skador, annars lär inspirationen tryta till slut. Ni är ju sköra som porslinsdockor, grabbar! Det är axlar, knän, navlar och Gud vet vad. Nästan värre än jag. Ni får gärna ta upp mer om skador, orsaker och rehabilitering o.d., eftersom det är något som berör många. Ja, jag vet att ni inte är utbildade, men det finns säkert några schysta metastudier som ni kan hänvisa till precis som på andra områden.

    • Daniel Richter

      Wow, vilken bra idé! Vi har aldrig tänkt tanken att försöka göra något åt skadorna!

      • Håkan

        Det var väl inte det jag sa 🙁 Tråkigt om det missuppfattades. Jag vill bara att ni ska hålla er krya och friska så att ni inte tappar sugen. Och som sagt, jag har själv haft min beskärda del av skador så jag vet hur motigt det kan vara och skulle gärna vilja lära mig mer om hur man kommer till rätta med det, om möjligt.

  4. Pingback: VECKANS (TRÄNINGS)TIPS - Martina Rehn - I am ready

Nästa artikelGainer: Ett kosttillskott för viktuppgång och ökad återhämtning?